Al jaren publiceert Forrester waardevolle rapporten over de kwaliteit van websites (en andere kanalen). Bij de beoordeling van websites gebruiken zij hun Web Site Review methodology. Die ook nog eens gratis kan worden gedownload van hun site.
Dan verwacht je toch dat in de loop van de jaren een enorme verbetering in de kwaliteit van websites is te bespeuren? News flash: Dat is niet het geval…
Ongelofelijk maar waar. Het lijkt wel of in deze tijd zelfs lezen teveel moeite is. Zijn we allemaal soms te druk, of te belangrijk? Of gewoon niet geinteresseerd?
Een trieste situatie
Gisteren verscheen er een nieuwe aflevering van de eeuwigdurende “Best and worst” serie van Forrester: Best And Worst Of B2C Design, 2008. En het is wederom waardevol maar droevig leesvoer.
Want van alle onderzochte sites (4 vliegtuigmaatschappijen, 4 banken, 4 retailers en 4 MP3 fabrikanten) wist er niet één de minimum vereiste score (25 punten) te halen.
Sterker nog, de beste site (van Delta Airlines) kwam niet verder dan 14 punten… De gemiddelde score was -5,2 op een range van -50 tot en met +50. Buitengewoon triest.
En het wordt nog droeviger als je kijkt wat de belangrijkste redenen hiervoor zijn:
- Teskt is niet goed leesbaar
- Inefficiente workflow
- Slecht foutherstel
- Ontbrekende privacy en security policies
Het doet gewoon pijn aan mijn hersenen als ik me probeer af te vragen waarom na meer dan 10 jaar Internet ervaring dit soort basale fouten nog steeds gemaakt worden. Fouten die ook nog eens simpel, goedkoop en snel kunnen worden hersteld.
Bedrijven schieten in eigen voet
Let wel, Forrester onderzoekt uitsluitend sites van de grootste bedrijven. En dat betekent dus dat dit beeld er niet beter op zal worden als je naar de rest van het bedrijfsleven kijkt.
En we hebben het hier dus over B2C websites. Sites waar een e-commerce proces over loopt. En deze sites maken het de consumenten dus onnodig moeilijk. En daarmee hun eigen bottom-line…
Tijd voor een verandering?
Vacature- en wervingssites zijn ook B2C websites. En hebben grotendeels dezelfde mankementen.
Ik raad daarom iedereen aan om eens $ 279 (EUR 181, 84) uit te geven en bovenstaand rapport te kopen. Misschien wel de beste investering die je ooit hebt gedaan op weg naar een goede site.
Jouw bezoekers verdienen het!
Disclaimer
Nee, ik verdien er geen cent aan als iemand dat rapport koopt. En ja, ik ben een klant van Forrester en lees vrijwel dagelijks wat zij te melden hebben. En dat zouden meer mensen moeten doen.
Bas van de Haterd
says:@ml2mst ja, alleen als het al bekend is, blijft het design dan overeind? Of verknal je de hele site, lay out en usability?
Marc Drees
says:@Ml2mst:
Ja, en dat is ook iets dat bij iedere gebruiker bekend is…
ml2mst
says:Zo ver ik weet kan je het lettertype in _IEDERE_ browser vergroten met de toestcombinatie Ctrl + en verkleinen met Ctrl – (de plus en min van het numerieke toetsenbord).