AP wil geld van bloggers zien als ze AP content gebruiken. Maar dat is ondertussen oud nieuws. Vandaag komt Tom Foremski (SiliconVallyWatcher) met een interessante invalshoek.
Tom Foremski is professioneel blogger. Het is zijn enige baan. Dus hij “leeft” van zijn blog. En daarom komt hij met het volgende voorstel:
[…] if you do find my work useful and want to quote it, it would be great if you could carry one of my text ad links. That way if my work gets wide distribution some of that value might come back to me and/or my sponsors.
En hij maakt het nog concreter:
For example, if you quote from this post, maybe you could also carry this text- ad link next to it which has my Amazon ID embedded in it: Order the amazing Amazon Kindle Electronic Book Reader – find out why people are raving about it.
Maybe this type of link could be called a supporting link, or an adtribution link?
Ik heb de link verwijderd, maar de onderstreepte tekst geeft de oorspronkelijke link aan.
Voor iemand als Tom, die van zijn blog leeft is het een begrijpelijke vraag. Maar tegelijkertijd volstrekt onzinnig. Want waarom zou een relevante quote uit een andere blogposting gekoppeld moeten worden aan een irrelevante advertentie link?
Zijn de meeste (populaire) blogs niet al voldoende opgetuigd als kerstbomen met allerlei display advertising?
Het lijkt me dat als je als professioneel blogger door het leven wilt gaan en daar onvoldoende geld mee verdient je niet moet gaan bedelen bij mede-bloggers. Maar je de vraag moet stellen of het niet beter is een ander carrierepad te volgen.
Bas van de Haterd
says:Interessante invalshoek inderdaad, maar twijfelachtige uitvoering. Quote mij zoveel je wilt, zolang je maar een bronvermelding gebruikt. Gebruik mijn slides in je presentaties, maar ook daar geldt: wel een bronvermelding graag. Dat laatste is vaak ‘een probleem’ en dat vind ik persoonlijk zeer spijtig.