Web 2.0 gaat over user generated content en sociale media. En het is een tsunami gebleken. In de virtuele wereld van het Internet gelden de fysieke wetten van de echte wereld niet, want deze tsunami overspoelt echt alles. Vroeger of later.
Online recruitment is nog niet zwaar geraakt door deze vloedgolf. Maar dat betekent slechts dat de klap nog moet komen. Want die klap komt onvermijdelijk.
Natuurlijk zijn er zijn allerlei sites die claimen Web 2.0 te zijn; maar dat wordt je niet door een gekke naam, grote letters, pasteltinten en een beetje AJAX functionaliteit alleen.
Dat wordt je dus vooral door gebruikers de gelegenheid te bieden een mening te geven, met elkaar te communiceren, van elkaar te leren. Dat is Web 2.0
Online recruitment:stilte voor de storm?
Wat dat betreft is het opvallend stil in online recruitment land. De vacaturesites en de sites van intermediairs (uitzenders, Werving en Selectie bureau’s) houden echter vast aan een concept dat sinds de intrede van Monster in 1995 amper gewijzigd is.
Er zijn feitelijk twee keuzes; wachten op de knal (en die komt) of luisteren naar de markt en de juiste veranderingen aanbrengen. En laat ik eens een voorzetje geven; als zo vaak gratis en voor niets…
Wensen van gebruikers
Hieronder zijn een aantal functies weergegeven waarvan onderzoek heeft uitgewezen dat gebruikers hierom vragen:
Gebruikers hebben veel meer wensen; maar dit zijn de wensen die binnen online recruitment een belangrijke rol zouden moeten spelen. Maar dit helaas nog niet (voldoende) doen; met als uitzondering de e-mails en (in minder mate) RSS alerts.
Reactie van online recruiment?
De vraag is in hoeverre onze online recruitment partijen hier op in wensen te spelen. Maar ik zal het proberen zo makkelijk mogelijk voor ze te maken.
Door in komende postings in te gaan op de drie belangrijkste wensen en trachten een passende vertaling te maken naar een implementatie binnen online recruitment.
4 Comments