Het is lastig om de juiste kandidaten te bereiken. De markt wordt krapper en voor het eerst in de geschiedenis verdwijnt het verband tussen vraag en aanbod van personeel enerzijds en de stand van de economie anderzijds.
Door de pensionering van de babyboomers binnen nu en enkele jaren zullen meer mensen vervangen moeten worden. Ondanks een dalende economie blijft de vraag dus stijgen.
Zaak is te weten hoe je mensen moet werven, vinden, aantrekken en behouden. Enfin, daarover lezen we genoeg op dit weblog. Ook is al een aantal keer gesproken over de toegevoegde waarde van werving en selectiebureaus. De toegevoegde waarde zit hem in de selectie maar ook zeker in de werving. Over die werving wil ik het gaan hebben.
Overkill
Het valt me daarnaast al tijden op dat de jobboards overlopen. Overlopen van vacatures die eigenlijk alleen maar uit de koker komen van werving en selectiebureaus. Er staan steeds minder vacatures van losse partijen op.
Met andere woorden: voor een ontvanger wordt het steeds minder aantrekkelijk om daar te gaan kijken. Want je weet niet meer zeker of daar alle vacatures te vinden zijn, de vroegere “kracht” van bijvoorbeeld de grootste jobboards. Wat krijg je dus? Meer vacatures en minder reacties per vacature. Ten eerste door het aanbod en ten tweede door het aantal banen.
Veel werving en selectiebureaus zijn te afhankelijk van de jobboards en bestrijden elkaar met een pure postingoorlog. De losse kleinere partijen zijn door dit geweld uitgestapt.
Kortom het aanbod vermagerd in kwalitatieve zin. Gevolg van het afsterven van de variatie in het aanbod is vervolgens dat er ook minder gereageerd word. In mijn optiek zouden jobboards daar op moeten sturen, maar dat is een ander verhaal.
Onkunde
Als je de vacatures vervolgens bekijkt is de kwaliteit van de vacatures vaak bagger. Het lijkt wel of recruiters geselecteerd worden op taalonkundigheid en pure desinteresse in opdrachtgever of kandidaat. Althans zo lijkt het wel maar dat is wel erg kort door de bocht.
Maar hoe komt dat? Door pure tijds- en werkdruk bij veel partijen?
Ik ben in de afgelopen tijd gehunt, gespamd en benaderd. Ook vaak voor zaken waar ik helemaal niets mee had of wilde. De manier waarop dat gebeurde was zo dramatisch slecht dat je het gevoel kreeg dat de persoon in kwestie simpelweg contactgestoord was.
Vaak kwam dat echter doordat iemand die je belt eigenlijk alleen maar haast heeft en het ze geen donder uitmaakt of jij het bent die ze binnenhalen. Zolang ze maar iemand binnenhalen. Daar zijn immers vaak de targets op ingesteld bij veel bureaus.
Targets
Bij veel werving en selectie bureaus wordt er op microniveau gestuurd. Mensen zijn vaak, door het hoge verloop nog niet volledig functievolwassen en dat vraagt om simpele, structurele meetbare targets.
Het is namelijk niet mogelijk om een junior een netto winstbijdrage target mee te geven. Die weet simpelweg niet waar hij/zij moet beginnen. Het nadeel is echter dat het die persoon, met een target (zoals bijvoorbeeld het doorzetten van 5 kandidaten per week) niet meer van belang is hoe ze het doen, als ze het maar doen.
Dus wat gaan ze doen? Met hagel schieten en hopen maar wat binnen te halen…..omdat ze door onkunde niet goed weten wat ze moeten doen.
De CV database
Denkend over de posting en jobboardoorlog, de daling in reacties een het vaak stuntelige werken van recruiters met targets dreven mijn gedachten naar de CV-databases van de jobboards.
Die moeten dus onderhand ook helemaal leeggevist zijn. Als je vervolgens de desintresse, onkunde en overkill daarop loslaat moeten er interessante resultaten uitkomen. Ik besloot het te testen.
De test
Wat heb ik gedaan? Ik heb een anoniem CV gepost op een jobboard met de titel “accountmanager Internet”.
Mijn CV? Die bestond simpelweg uit een word document met een rijtje (tref)woorden:
Sales, Verkoop, Accountmanager, Sales manager,Junior accountmanager,Computer, Fiets, Klok ,FMCG,Electronica,Executive, Buitendienst, Account manager, Accountmanagement, Account management, Plas, Hond, Kat, Werkervaring, Opleiding, HBO, WO, Wetenschappelijk onderwijs,Hoger opgeleid, Leaseauto, Bakfiets, Telefoon, laptop.
De trefwoorden waren een mooie mix van woorden waarop gezocht wordt door recruiters en zaken die absoluut niets met werk te maken hebben. Of krijg je over een zakelijke hond ook bijtelling?
Mijn verwachting was dat mijn cv in de “cv-databasemailings” terecht zou komen van recruiters met ver een bepaalde zoekselectie of gevonden zou worden door het direct zoeken in de database.
Enig nadeel was wel dat als je mijn cv open zou klikken, mensen het snel genoeg door zouden hebben. Er stond immers letterlijk “Test cv”.
Ik wachtte af…..binnen een paar dagen zou er wel wat moeten gebeuren.
De resultaten
Tja, die waren bijzonder. Maar daarover in een volgende posting meer. Dat noemen ze nou een cliffhanger!