Sociale netwerken binnen bedrijven werken niet?

Web Sociale netwerken zijn nog steeds de ‘buzz of the town’ en laten indrukwekkende groeicijfers zien. Toegegeven, dat is in aantallen bezoekers; niet in harde valuta.

Maar waarom zou een sociaal netwerk alleen op het Internet kunnen floreren? De medewerkers van een groot bedrijf zijn toch ook een community? En hebben misschien wel net zoveel behoefte om online hun ‘ding’ met elkaar te doen.

Achtergrond
Grote organisaties (multinationals) kennen in het algemeen formeel netwerk en daarnaast een hele serie informele netwerken. Mensen kennen mensen en kunnen zo formele, omslachtige routes kortsluiten en dingen gedaan krijgen.

Maar er zijn fundamentele voordelen die kunnen worden behaald door effectieve interne sociale netwerken:

  • Samenwerking is de basis voor innovatie
  • Sterke persoonlijke banden tussen medewerkers verbeteren de duur van het dienstverband
  • De verkoopfunctie is volledig afhankelijk van relaties

Maar grote organisaties lijken onvoldoende in staat om met de bestaande (in)formele netwerken deze voordelen te laten behalen. En de gedachte is dat een online sociaal netwerk daar verandering in kan brengen.

There are a 1000 good reasons for Enterprise 2.0

Concrete mogelijkheden
Volgens Forrester zou de HR functie hierin het voortouw moeten nemen. Verder noemt Forrester een aantal concrete gebieden waarbij online sociale netwerken een belangrijke rol zou kunnen spelen:

  • Alumni programma’s
  • Stage programma’s
  • Mentor/HIPO programa’s
  • Samenwerking (just-in-time learning)
  • Onboarding
  • (Referral) recruitment
  • Inzicht in de relaties binnen de organisatie

En de community functies van online social networks kunnen mijn inziens een belangrijke rol spelen bij de ‘revamping’ van bovenstaande gebieden. Want dat is waar het feitelijk om gaat. Tenslotte bestaan voor een aantal van de genoemde gebieden al toepassingen.

Met als gevolg dat de leveranciers van die toepassingen dus hard moeten leren van de bestaande sociale netwerken en hun toepassingen snel moeten verbeteren.

Een waarschuwing is op zijn plaats
Maar het zou onverstandig zijn om te denken dat een sociaal netwerk de oplossing is voor ‘het’ probleem. En een recent artikel in Read/Write Web geeft in dit verband dan ook een zinvolle waarschuwing.

Waarbij zij verwijst naar een onderzoek van Deloitte waarbij onder meer de volgende resultaten werden gevonden:

“Thirty-five percent of the [corporate] online communities studied have less than 100 members; less than 25% have more than 1,000 members – despite the fact that close to 60% of these businesses have spent over $1 million on their community projects.”

Oorzaken? De usual suspects zou ik zeggen: te dure, glimmende, irrelevante features; onvoldoende en onervaren community managers, verkeerde meetcriteria om succes te bepalen.

Zoals met veel zaken is het dus verstandig om klein te beginnen!

 Enterprise 2.0 - Part 7

Nawoord
Een hype maakt vele slachtoffers. En dat is op dit moment ongetwijfeld de situatie met sociale netwerken binnen organisaties. Hoewel een dergelijke toepassing ontegenzeggelijk grote voordelen kan bieden wordt dit slechts bereikt met plan en planning.

Kritiekloos achter een hype aanlopen is een garantie voor mislukking. Klein beginnen, leren en groeien is een veel betere oplossing!

Geef een reactie

3 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    En het mooiste is als het van onder naar boven gaat. Bottum up vraag en innovatie. Heeft je bedrijf een actieve Hyve of actieve Hyves? Dat kan een reden zijn om verder te kijken naar de volgende stap van een eigen social network.

    Recent hoorde ik een casus bij een IT bedrijf, geweldig. Verteld de directeur me dat een aantal mensen tegenwoordig met elkaar gamen. Vaste dag per week op vast tijdstip zitten ze op de Wii te karten. Terwijl een aantal van die mensen elkaar niet eens kent (er zitten alumni tussen) omdat die nooit tegelijk daar werkzaam zijn geweest. Maar via via in een buddy syteem zijn ze elkaar tegen gekomen. Over een klein niche sociaal netwerk dat company gedreven is gesproken…