Staffplanning doet werving en selectie. Niets nieuws onder de zon. En dus hebben ze een website. Alweer: niets nieuws onder de zon. Maar toen ik daar vandaag per ongeluk op terecht kwam, viel me het volgende op:
Kan iemand zeggen wat dit is? Zonder de context te zien waarin deze visual staat? In alle eerlijkheid blinkte er door mijn hoofd dat dit een opgerolde condoom was. Met aardbeiensmaak of zo…
Wat natuurlijk niet klopt; tenslotte is Staffplanning een fatsoenlijk bedrijf. En als je deze visual in context ziet, wordt het iets duidelijker:
Het moet een drukknop voorstellen!
Visuele elementen verwerken onze hersenen sneller dan tekst. En dat betekent dat visuele elementen spaarzaam en zorgvuldig moeten worden gebruikt. Om overload in ons bolletje te voorkomen.
En dit is zeker geen zorgvuldig gebruik van een visual. Want het is niet direct als drukknop te herkennen. Althans niet op dat eerste moment waarop je vrijwel onderbewust al die visuals in je opneemt.
En dan is er ook nog een tweede tekortkoming. Deze drukknop is statisch! Als ik er op klik zie ik geen verandering. De knop wordt niet ‘ingedrukt’. Wat je als gebruiker toch minimaal verwacht bij het zien van zo’n 3D knop.
En waarom een drukknop? Moet ik aanbellen of zo? Start ik een spel, of een raket? Nee hoor, ik ga gewoon naar een saai webformulier. Dus waarom zo’n knop?
Gratis advies aan Staffplanning: doe iets normaals, zonder risico van vreemde associaties! En als je al een 3D element gebruikt, laat het dan in ieder geval bewegen bij een mouse-over en een muisklik.
Oh, en als je toch aan de slag gaat met de homepage, doe dan meteen iets aan dat roze…
Geert-Jan Waasdorp
says:Tijdens de campagne http://www.ikwilhetanders.nl hebben we de knop toegevoegd toen de campagne enkele weken liep. Voordat we de knop hadden ging iedereen via het submenu naar de vacatures. Nadat we de knop hadden toegevoegd ging nagenoeg 100% via die knop naar de vacatures. one click away. Ben ervan overtuigd dat het de conversie heeft vergroot. Okay…. je krijgt er geen Magneet voor. Maar die zocht ik ook niet…. wel geschikte kandidaten.
Bas van de Haterd
says:@Marc ik herkende de knop op mijn shirt in eerste instantie omdat ik wist dat het er één zou zijn, dus dat valt nog mee. Ik begrijp je verwarring wel (hoewel ik er nooit een condoom in gezien heb, dat maakt het wel scary inderdaad, getrouwde man wel, vrijgezel niet… scary….)
@Floor: wordt het niet tijd dat jij en je zusje jullie ouders een romantisch weekend weg kado doen? 🙂
Marc Drees
says:@Bas:
Gezien het overweldigend aantal directe herkenners van de knop moet ik mijzelf dan toch als buitenbeentje kwalificeren. Het zal wel een dirty mind kronkel wezen.
Bas van de Haterd
says:Grappig, ik heb een t-shirt met die knop. Staat groot STOP op (speciaal gemaakt door oud collega, is om me uit te zetten)…. Voor hen die me kennen snappen hem wel 🙂 Maar wel precies DIE knop (ik had hem dus meteen herkent…. sorry Marc)
Paul van Oosterhout
says:@ piet:
Ik kan prima tegen kritiek en ik vind het goed dat je mij attendeert op het feit dat ik daar ook waakzaam voor moet blijven dat ik daar ook moet tegen blijven kunnen.
Ik vind het ook leerzaam om te horen dat men mij scheutig vind met kritiek, ik zal daar beter op letten en meer constructieve reacties geven.
Echter als ik zeg dat het in alle eerlijkheid over 2 % conversie gaat en Marc heeft het Al echt veel vaker over het design van Staffplanning.nl geahd en de roze kleur. Dat vind ik dat best maar er op in gaan heeft dan niet zo veel zin.
Piet Vissers
says:Grappig dat Paul altijd scheutig is met kritiek op anderen en zelf blijkbaar niet heel erg goed met kritiek kan omgaan… Maar als die knop goed converteert, is het dus blijkbaar een prima knop!
Marc Drees
says:@Paul:
Helemaal bedankt!
Paul van Oosterhout
says:Ok marc, goed marc, wat jij wil marc.
Danielle
says:@mark
Even een back to school momentje:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Condoom
en bytheway: roze is het nieuwe zwart. We blijken trendsetter te zijn nu zelfs Cohen zich hard maakt voor roze…We hebben dus besloten deze kleur voorlopig te handhaven…
https://www.telegraaf.nl/binnenland/1549230/__Cohen_vaart_mee_met_Gay_Pride__.html?p=3,2
Marc Drees
says:Overigens, die knop was me echt nog nooit eerder opgevallen, en hij is toch echt heel erg merkwaardig.
Marc Drees
says:@Paul:
Ja, zo ken ik er nog een paar: 2% conversie. Wat zou het zijn met een echte condoom?
Of met een beter design? En zonder roze??
Chris Stapper
says:All your red buttons are belong to us.
Dennis
says:Posting in epic thread.
Paul van Oosterhout
says:Overigens staat die knop er al een jaar of wat….
Paul van Oosterhout
says:hallo dan….op die knop zit 2% conversie…..
En het feit dat je er over nadenkt en er naar kijkt en er op reageert….
I rest my case
Marc Drees
says:@Michel:
Big red button, helemaal geweldige inderdaad. Heeft eeuwigheidswaarde
Michel Rijnders
says:Eerste associatie is absoluut een knop. Maar online klikken op rode knoppen heb ik afgezworen sinds de big red button: https://www.85qm.de/up/BigRedButton.swf
Marc Drees
says:@Chris:
Dat telt natuurlijk niet. Expand heeft ook vieze kleuren…. En te kleine letters. Maar (nog?) geen vreemde knoppen.
Chris Stapper
says:…ja… maar ik zit hier namens Expand!
(mijn open geest kijk valt bij deze zeker in het water?:D)
Marc Drees
says:@Chris:
Maar deed jij niet iets bij Staffplanning?
Chris Stapper
says:Om met een open geest te kijken wat ik van de knop vind ben ik naar de SP homepage gegaan. Het eerste dat ik zag was die knop, ik herkende het als een knop en ik wilde weten wat er zou gebeuren als ik er op drukte.
Een opgerolde condoom kon ik er met mijn (volgens mij) visueel creatieve geest niet meteen in herkennen. Moest wel erg lachen om het idee..