NUwerk: wolf in schaapskleren!

Logo NUwerk.nl

NUwerk.nl is niet alleen een vacaturesite voor echte vacatures; het is vreemd genoeg ook een wervingskanaal voor werving- en selectiebureau’s. Come again?

Onder de titel Make me move biedt NUwerk.nl het volgende aan:

[…] Zodra je jouw wensen kenbaar hebt gemaakt gaat een selecte groep werving- en selectiebureaus voor jou op zoek naar de ideale baan.

Wat krijgen we nou?

Maar wacht, NUwerk heeft nog meer te melden:
Werving en selectiebureaus nemen contact met je op wanneer zij een geschikte vacature hebben die aan jouw profiel en eisen voldoet. Je geeft zelf specifiek aan wat jouw criteria zijn om een overstap in je carrière te wagen, daarom wordt er alleen contact met je opgenomen bij een concrete openstaande vacature.

En weet je waar die concrete openstaande vacatures onder meer staan? Op NUwerk.nl. Van echte werkgevers.

Dat is brutaal!
Dit is een fraaie! Je wordt nu als werkgever niet gewoon lastig gevallen door intermediairs die je graag willen helpen bij het invullen van de vacature.

Nee, de kandidaten die naar NUwerk worden getrokken krijgen een Make me move aanbieding onder de neus geschoven. Zodat die intermediair, die niet op NUwerk.nl vacatures mag plaatsen, een veel beter kanaal heeft gekregen. Eentje die de kandidaten dankzij de werkgeversvacatures naar hen toe pompt!

En die selecte groep werving- en selectiebureaus betaald daar vast grof geld voor. Werkgevers komen van de regen in de drup terecht!

Wat is dit nu? Aan de ene kant geeft NUwerk werkgevers een kanaal om vacatures aan te bieden, om vervolgens aan de achterkant de bezoekers van die vacatures weg te lokken om ze via intermediairs te laten bemiddelen?

En by the way, wie zijn dan wel die selecte groep werving- en selectiebureaus? Alleen die partijen die bereid zijn de fees te betalen die Ilse Media van ze vraagt?

Prettig business model.. voor Ilse Media!
NUwerk wenst dus van twee walletjes te eten.

Of eigenlijk drie walletjes; want als je je als Make me mover registreert val je onder het Ilse Media ‘privacy’ reglement. Wat betekent dat je op Ilse Media sites suf gespammed mag worden met ‘maatwerk’ aanbiedingen.

En die maatwerk aanbiedingen worden natuurlijk voor buitensporig hoge bedragen aan bedrijven verkocht. Misschien wel dezelfde bedrijven die voor jan joker hun vacatures voor lage bedragen op NUwerk hebben gezet. Waardoor Ilse Media ook torenhoge bedragen aan intermediairs verdient…

Ja ja, user generated content is goud waard. Voor Ilse Media wel te verstaan.

Geef een reactie

4 Comments
  • Evert
    says:

    Ben blij deze post gevonden te hebben.

    heb direct met de heren van nuwerk contact opgenomen en ze zijn gelukkig afgestapt van het model “make me move”..  Ze hebben nu het concept “Laat je vinden”.

    Linkje naar de pagina van make me move werkt alleen nog wel… dat is wat slordig.

  • Tim v. Pappelendam
    says:

    @ Marc:

    We zullen het zien. Ik verwacht dat de cijfers (400.000 per maand) wel gehaald zullen worden maar wat betreft een werkende vacaturesite weet ik nog niet. Ze hebben het te doen tegen MB, NVB en TJ die toch beter bekend zijn. Aan de kant van de werkgevers zal het in het eerste jaar zeker genoeg opleveren om de lanceringskosten eruit te hebben maar als de respons etc achterblijft zullen er toch afhakers zijn. Time will tell

    Wat ik ook mee wil zeggen is dat de andere vacaturesites (nog) niet bang hoeven zijn voor NUwerk, maar als er steeds meer bij komen gaan bedrijven toch moeten kiezen en dan zal NUwerk waarschijnlijk er wel tussen zitten omdat het een fixed-fee concept is. Maar een concurrent zal het voor mijn gevoel niet zijn, het wordt er bij gebruikt.

  • Marc Drees
    says:

    @Tim:
    Ik denk dat Ilse uitstekend in staat zou moeten zijn om relevante traffic richting NUwerk te sturen. Dus wat dat betreft kan NUwerk wel eens heel interessant zijn voor werkgevers.

    En met NU.nl denk ik dat ze wel heel veel van de juiste soort mensen kunnen bereiken. Sterker nog, daar ben ik van overtuigd.

  • Tim v. Pappelendam
    says:

    De meeste bedrijven zullen wel een abonnementje moeten nemen anders staat de concurrent er wel maar hij niet. Hierdoor zullen er duizenden vacatures op staan wellicht wel tien duizenden en dan wordt het voor hun de truc om (relevante) traffic te genereren. Want Ilse heeft heel veel mogelijkheden om die traffic te sturen. Startpagina en Nu zijn toch wel de grootste maar of ze daar de juiste mensen mee bereiken? Lijkt mij een leuke opgave als je dit mag opzetten.