Automatische e-mail responses op online sollicitaties via wervingssites. Een leuk onderwerp waar ik al de nodige postings aan heb gewijd. Met soms schokkende resultaten.
Maar los van die meer persoonlijke beoordeling zijn de e-mails ook nog eens objectief beoordeeld. En vandaag presenteer ik hiervan de eerste resultaten.
Methode
De wijze waarop de e-mails zijn beoordeeld heb ik in een aparte serie beschreven. Er zijn in totaal veertien vragen opgesteld op basis waarvan elke e-mail is beoordeeld.
Elke vraag levert een score op tussen -2 en +2:
- Een +2 betekent dat de e-mail op deze vraag een best practice laat zien.
- Een -2 betekent dat het noodzakelijke proces, de functionaliteit of de conten niet aanwezig is.
De beste score is dus 28 punten; de slechtste score is -28. De drempelwaarde is 14; onder dit puntenaantal is de e-mail onvoldoende. Scoort een e-mail 14 punten of meer dan is de e-mail ‘geslaagd’.
Resultaten
Zitten we allemaal stevig? Want de resultaten zijn bepaald niet best om over naar huis te schrijven.
Van de 38 onderzochte bedrijven waarvan een automatische e-mail response is ontvangen is er slechts één die slaagt. En dan nog maar net; met een score van 14.
En dat betekent dat de rest is ‘gezakt’. En daarmee sollicitanten een slechte ervaring bieden. En dat is natuurlijk bedroevend. Niet alleen voor de sollicitant, maar zeker ook voor het bedrijf.
En van de 38 bedrijven zijn er zelfs drie die -20 of minder scoren. En dat is dus absoluut schokkend. Want dat betekent dat er op zo ongeveer alle vragen negatief is gescoord. Met alle consequenties voor de kanditaatervaring.
De gemiddelde score is overigens -0,9.
Conclusie
De kwaliteit van de automatische e-mail responses op online sollicitaties is ver onder de maat. Met slechts één score boven de drempelwaarde.
Later meer..
Chris Stapper
says:Ik heb bij het nalezen van de resultaten wel een idee van de meestgemaakte fouten… interessant wat bedrijven al dan niet verzinnen, of helaas vergeten te verzinnen. Er zitten in de score echt een paar vragen die heel makkelijk punten scoren, maar die helaas toch maar al te vaak worden vergeten.
Ik ben benieuwd naar je interpretaties Marc!
Marc Drees
says:@Bas:
Ja, ik ben eerlijk gezegd toch wel geschrokken van de meetresultaten. Vooral omdat er echt maar 1 bedrijf is wat de drempelwaarde haalde.
Maar ik zal in komende artikelen nog wat meer informatie geven; zoals meest gemaakte fouten;
Annemarie Engelhart
says:Bedankt voor de tips en feedback die voortkomen uit het onderzoek. Wij gaan er in ieder geval mee aan de slag.
Bas van de Haterd
says:Ouch… Nu was dit te verwachten natuurlijk n.a.v. de serie, maar toch… Ouch.
Dat is nog slechter dan Digitaal-Werven, waar vorig jaar geen enkel bedrijf een 7 haalde, maar de gemiddelde score tenminste nog boven de 5,5 lag.