De Monster Employment Index. Door Monster zelf gepositioneerd als een […] maandelijkse analyse naar de aanwezigheid van kwalitatieve arbeidskansen en levert objectieve informatie over de trends in recruitment, gericht op regio’s en beroepsgroepen
De index wordt gemaakt voor Nederland, Duitsland, Frankrijk, Engeland en Zweden en is gebaseerd op gegevens van 1.400 carrièresites en wervingssites. Monster zegt hiervoor 8 onderzoekers in Praag te hebben zitten.
En wat krijg je dan voor al dat onderzoek? Dit soort informatie, afkomstig uit het Nederlandse persbericht over Monster Employment Index van juli 2008:
De daling van het vacatureaanbod duurt voort. Voor de derde achtereenvolgende maand is de vraag naar personeel afgenomen.
“De sterke daling duidt op een verdere afname in het werkgeversvertrouwen in Nederland”, zegt Diana Krieger, Managing Director van Monsterboard.nl. “Er lijkt een omslagpunt bereikt waarbij de economische onzekerheid nu echt voelbaar wordt op de arbeidsmarkt.”
Nu is een Monster Employment Index natuurlijk geen service aan Nederland, of de andere genoemde landen. Het is marketing opportunity voor Monsterboard om regelmatig met persberichten te slingeren.
Waarbij een persbericht natuurlijk wel een zeker smeuiigheidsgehalte moet hebben. Vandaar het gereutel over economische onzekerheid die nu echt voelbaar wordt.
Nu volgen we op RecruitmentMatters de markt voor online vacatures sinds enige tijd via JobFeed. JobFeed kijkt naar meer dan 3.000 vacature- en wervingssites. In Nederland alleen. En voor het beoordelen van de resultaten is er 1 part-timer. Ikzelf.
Dat staat niet in verhouding tot wat Monster er tegenaan gooit. Hoewel het aantal bekeken sites een veelvoud is van wat Monster heeft te bieden. Maar de vraag is eerder of de hoeveelheid resources van Monster automatisch tot een betere analyse leidt.
En volgens mij is dat niet het geval. Want er zijn meerdere interpretaties mogelijk voor een daling van vacatures. En één hele simpele is … de zomerperiode. Schokkend he? Vakanties en vacatures mixen namelijk niet goed. In de ogen van werkgevers die op zoek zijn naar personeel.
Het door Monster gememoreerde dalende werkgeversvertrouwen zou automatisch betekenen dat ook in de komende maanden het aantal gepubliceerde vacatures laag moet blijven.
Is dit niet het geval dan laat deze index zien wat het werkelijk is: gebakken lucht, uitsluitend bedoeld om Monsterboard met regelmaat in het nieuws te brengen. We wachten dus nog even af.
Marc Drees
says:Monster heeft ook nog analisten in de US zitten, en die zijn mogelijk ook nog eens een beetje aangestoken door de diepe ellende in eigen land. Dus hebben die een gekleurd brilletje op waardoor ze de rest van de wereld bekijken.
Bas van de Haterd
says:Vooral ook interessant is om dit af te zetten tegen Nielsen cijfers. Monster ziet nu 3 maanden achter elkaar een daling (dus niet enkel zomer), maar Nielsen al 2 kwartalen (dus 6 maanden).