In Nederland zijn er vier aanbieders van multiposting diensten: Knollenstein, In Goede Banen, Broadbean en Mimir.nu. En de volgorde is bewust gekozen. Omdat ik hiermee mijn verwachting van de grootte van de aanbieders wil weergeven.
Maar mijn verwachting is natuurlijk volstrekt irrelevant. Want hoe zit het nou werkelijk. Wat is het marktaandeel van elk van deze aanbieders? Hoe is de markt verdeeld?
Een kleine vragenlijst
Het leek me daarom zinvol om een heel simpel vergelijk tussen deze vier aanbieders te maken. Op basis van de aantallen vacatures die zij posten.
En daarom heb ik deze vier partijen de volgende vragen gestuurd:
- Hoeveel nieuwe vacatures plaatst u op maandbasis? (met nieuwe vacatures wordt het aantal unieke en nieuwe vacatures in een maand bedoeld)
- Naar hoeveel sites plaatst u deze vacatures gemiddeld? (eventuele plaatsing naar de website van de vacature eigenaar dient u hierbij buiten beschouwing te laten)
- Wat is de maand-over-maand groei in het aantal nieuwe vacatures over de afgelopen zes maanden?
- Wat is uw verwachting ten aanzien van het aantal nieuwe vacatures per maand voor eind 2008?
De resultaten
Tja, dan wordt het toch een beetje een ander verhaal. Want ik heb slechts van twee partijen informatie ontvangen: Knollenstein en In Goede Banen. Dat is dus een knappe tegenvaller.
Voordat ik terugkom op de twee partijen die dus wel informatie hebben opgeleverd wil ik even stilstaan bij de twee die dat niet hebben gedaan.
Broadbean
Het verzoek aan Broadbean is naar Dan McGuire gegaan, de CEO van Broadbean. En Dan geeft aan dat hij alleen de consolideerde gegevens kan bieden:
Our numbers would be the overall numbers for all locations although you said you’re after Dutch only. Would this work if it was highlighted that it was our total figures?
Ehh… nee! Natuurlijk niet. Want in de UK is Broadbean dominant, terwijl ze in Nederland nog maar net beginnen.
Mimir.nu
Met Mimir heb ik telefonisch contact gehad. En zij wil haar gegevens nog niet geven. De feitelijke reden hiervoor is dat de aantallen op dit moment nog zo laag zullen zijn dat deze schril zullen afsteken bij de ‘grote jongens’.
Jammer en onnodig. Onder het adagium Wat niet is kan nog komen kan Mimir tenslotte alleen maar omhoog.
Overigens heeft Mimir wel toegezegd mee te willen doen met een inhoudelijke vergelijking tussen de verschillende multiposting services.
De resultaten, 2
En dan de partijen die wel hun gegevens met mij hebben gedeeld. Hoewel ik natuurlijk moet vertrouwen op de juistheid van de opgeleverde informatie ga ik er vanuit dat beide partijen naar eer en geweten hebben geantwoord.
Knollenstein
In antwoord op vraag 1 geeft Knollenstein aan maandelijks tussen de 30.000 – 35.000 unieke en nieuwe vacatures te plaatsen. En dat doet ze naar gemiddeld zo’n 3,5 sites per vacature.
Knollenstein heeft gedetailleerde maandelijkse gegevens opgeleverd, waardoor ik kan uitrekenen dat de groei ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar gemiddeld tussen de 10% en 20% per maand ligt.
Knollenstein merkt terecht op dat zij seizoensinvloeden in haar vacature aantallen heeft waardoor het einde van het jaar juist een lager aantal vacatures zou laten zien.
Als echter uitsluitend met de gemiddelde groei rekening kan worden gehouden verwacht Knollenstein eind 2008 tussen de 35.000 en 40.000 vacatures per maand te ontvangen.
In Goede Banen
Deze site geeft aan maandelijks tussen de 15.000 – 20.000 unieke en nieuwe vacatures te plaatsen. En deze vacatures worden gemiddeld naar 5,6 verschillende sites geplaatst.
De gemiddelde groei in het aantal unieke en nieuwe vacatures over de afgelopen maanden is iets meer dan 10%.
En In Goede Banen verwacht dat deze groei zich ook in de komende maanden zal doorzetten. Vandaar de verwachting van 22.000 – 26.000 nieuwe en unieke vacatures eind 2008.
Evaluatie
Het is meer dan waarschijnlijk dat Broadbean en Mimir.nu qua vacature aantallen in het niet vallen bij In Goede Banen en vooral Knollenstein. En daarmee geen impact hebben op de conclusies die op basis van bovenstaande cijfers kunnen worden getrokken.
Hoewel de cijfers van Knollenstein en In Goede Banen op een aantal punten niet 100% te vergelijken zijn komt er wel een duidelijk beeld naar voren.
Allereerst is duidelijk dat Knollenstein op dit moment duidelijk de grootste multiposting service in Nederland is. Maar dat In Goede Banen fors komt opzetten en daarmee de titel van runner-up zonder enige twijfel verdient!
Cijfers liegen niet, hoewel ik natuurlijk wel een paar onzekerheden heb. Allereerst vind ik het verschil tussen Knollenstein en In Goede Banen voor wat betreft het aantal doorplaatsingen wel heel erg groot: 3, 5 versus 5,6.
In Goede Banen zou vacatures dus naar 2 sites meer gemiddeld multiposten dan Knollenstein. Dat verschil lijkt mij onwaarschijnlijk groot. Maar daar komen we nog wel achter.
Rekensommetjes
Afgaande op Jobfeed komen er op maandbasis tussen de 130.000 en 200.000 nieuwe vacatures bij. Laten we voor het gemak als gemiddelde eens 160.000 vacatures per maand nemen.
Dat betekent dat Knollenstein een marktaandeel van ongeveer 20% heeft; terwijl In Goede Banen rond te 10% – 11% zit. Bij elkaar verzorgen deze twee partijen dus de plaatsing van meer dan 30% van alle vacatures die in Nederland verschijnen. En ze verwachten dus beiden dat dit percentage nog verder zal toenemen.
En dat is gigantisch. Want ik ga er voorlopig nog steeds vanuit dat het leeuwendeel van alle vacatures niet via multiposting services zijn weg naar vacaturesites vindt. Waardoor er niet veel ruimte lijkt te zijn voor nieuwe intreders. Tenzij ze klanten bij de grote twee kunnen weghalen. Dat wordt dus nog bloederig…
Hebben Knollenstein en In Goede Banen daarmee de markt onder controle? Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Maar de tijd zal het uitwijzen.
En ik zal eens per kwartaal de vier spelers om dezelfde informatie vragen. Zodat er een steeds beter beeld ontstaat van markt van multiposting services. Tot de volgende keer dus!
Daan | Online uitzendbureau 4 minutes
says:Is aan dit onderzoek recentelijk nog vervolg gegeven?
Bas van de Haterd
says:@Tessa: uiteraard zouden wij vanuit Broadbean graag de kans hebben om in ieder geval mee te dingen naar de opdracht. Kan je me anders mailen naar bas@broadbean.nl ?
Tessa Faber
says:Ah bedankt voor de reacties.
Ik zal deze informatie meenemen in het contact met Multiposting.
Ben tot nu toe meer gecharmeerd van “In Goede Banen”, website oogt goed en duidelijk.
Of het ook nichemarkten kan bedienen is nog de vraag….
Marc Drees
says:@Peter:
Altijd prettig, dit soort inside information!
Ik had multiposting.nl dezelfde vragen gesteld, maar die zitten dus al in de hierboven beschreven cijfers.
Bedankt voor de verheldering.
Peter Nieuwpoort
says:@Marc:
Volgens mijn informatie is Multiposting.nl is geen multiposting dienst, zoals InGoedeBanen of Knollenstein aanbieden. Multiposting.nl is een variant op de bestaande dienstverlening van Adver Online, een extra label zogezegd. Saillant detail: Adver maakt juist gebruik van InGoedeBanen.nl voor het “multiposten” van haar vacatures…..
Marc Drees
says:@Tessa:
Ik wist wel dat Adver online iets deed met multiposting maar fractioneeel. Dat ze nu een aparte site hebben lijkt duidelijk te maken dat ze deze markt serieuzer gaan te benaderen. Dus zal ik eens aandacht aan ze gaan besteden.
Jack
says:MultiPosting blijkt een (nieuw) initiatief van Adver Online, zo blijkt uit de KvK… Opvallend dat hier overigens niets over genoemd lijkt te worden op de sites van MultiPosting en van Adver…
Tessa Faber
says:En wat zijn de ervaringen met deze aanbieder http://www.multiposting.nl?
Toevallig werd ik vandaag spontaan benaderd en ben benieuwd naar dit fenomeen
Marc Drees
says:@Bas:
Yep, eigen parochie 😉
En op dit moment ben ik daar niet in geinteresseerd. Waar het mij om gaat is om een beeld te krijgen van een markt; en in dit geval een Nederlandse markt. Wie weet wat de toekomst nog kan brengen…
Bas van de Haterd
says:Marc, waardevol artikel. Klasse. Zou alleen willen toevoegen hoe groot de partijen in totaal zijn. Immers, internationale omvang (b.v. voor internationale klanten) is ook van belang. Welke landen kan je via de software posten? En totale omvang geeft een goede indicatie van het potentieel.
Dus waarom niet een vraag toevoegen: hoeveel unieke vacatures worden er in totaal met de software gepost?
En ja, ik predik nu ook voor eigen parochie aangezien ik natuurlijk betrokken ben bij Broadbean.