Online referral services in Nederland: Zubka

word of mouth Vandaag ga ik mijn tweed online referral service eens kritisch beoordelen: Zubka. Een site die ik overigens al eerder met een bezoek heb vereerd. Eerder beschreef ik mijn ervaringen met Spotajob. In komende afleveringen ga ik nog op bezoek bij Usersix en Friendhunter.

In een eerdere posting heb ik de eisen beschreven die ik aan een online referral service stel.

De homepage
Zoals bij Spotajob beginnen we rustig door eerst eens de homepage te bekijken:

Homepage Zubka

Een zeer grote visual legt me uit welke drie rollen hier te spelen zijn. Verder kan ik via de homepage naar vacatures zoeken.

Maar laten ik maar eens beginnen door me te registreren als Connector, oftewel referrer.

Registratie
En dit is de registratie pagina van Zubka voor referrers:

Registratie Zubka

Of  liever gezegd, de eerste van vijf pagina’s, zoals aan de linkerzijde wordt gesuggereerd.

En op de derde pagina wordt ik onaangenaam verrast:

Registratiepagina 3 Zubka

Wat heeft dit nou met mijn registratie te maken? Nu staat er onderdaan dat ik deze stap kan overslaan, maar welke fluitjesontwerper heeft dit verzonnen? Ik ben bezig met een registratie en op dat moment wordt ik lastig gevallen met een totaal ander doel. Stompzinnig.

Na de registratie krijg ik overigens deze pagina te zien:

Inlogpagina

Ik ga maar eens zoeken in het Job board.

Vacatures zoeken
De zoekfunctie is zeer beperkt:

Zubka Zoekpagina

Slechts trefwoorden, branches en type contract. Daar kan ik bitter weinig mee. Zeker gezien het relatief grote aantal vacatures (428 om precies te zijn).

Ik had graag functiecategorieën, salarisniveau, opleidingsniveau, en full/part-time als criteria willen zien.

Ik kan wel een zoekopdracht als RSS alert opslaan, ik kan vacatures bewaren en ik kan een vacature naar een kandidaat doorsturen.

Vacature details
De details van de vacature geeft een uitgebreide beschrijving onder een aantal kerngegevens van de vacature. Een aantal iconen maken het mogelijk om een vacature op te slaan, af te drukken of naar een kandidaat te sturen

Vacaturedetails

Ik kan geen vragen stellen aan de recruiter om meer informatie over de vacature te krijgen.

Kandidaten aanmelden
Tja, en dan kandidaten aanmelden. Het is iets beter geregeld dan bij Spotajob, want ik kan wel kandidaten opslaan.

Maar ik moet van alles van een kandidaat opgeven:

Kandidaat opvoeren

Waar volgens mij betreft Zubka helemaal niets te mee maken heeft. Sterker nog, er staat niet eens een privacy reglement bij! En hoewel dit een Nederlandstalige site is, staan de Algemene voorwaarden gewoon in het Engels vermeld. Buitengewoon slordig.

En het onderdeel Privacy maakt uitsluitend melding van mijn verplichtingen; niets over de verplichtingen van Zubka. Wel is er in de Algemene voorwaarden nog deze zin:
We will not disseminate details of Candidates to Hirers, Connectors or any third party except with your express permission or pursuant to a legal obligation to which we are subject.

Ja, die is lekker, maar dat laat onverlet dat ze alle gegevens van al die kandidaten lekker in hun database hebben zitten. En er staat voor zover mij bekend niets over het niet kunnen benaderen van de kandidaten door Zubka. Foutje…?

En ik kan dus geen vacature versturen naar een kandidaat zonder eerst al dit soort informatie op te geven. Wat een ongelofelijke onzin. Dit is informatie die een kandidaat die interesse toont eventueel op enig moment zou moeten opgeven.

Net als bij Spotajob kan ik geen bestaande contacten uploaden. Een enorme tekortkoming.

Het vervolg van de beschrijving komt van mijn eerdere posting over Zubka:

Vervolgens stuurt de referrer deze informatie door naar de kandidaat; die een e-mail krijgt waar heel wat aan mankeert; maar het ergste is wel de enorme disclaimer, in een heel klein lettertypje. Hier de voorlaatste zin van de disclaimer:

You are fully responsible for checking this email and any attachments for viruses and we accept no liability if such a virus is transmitted.

Hoe komen ze erbij; deze e-mail wordt verzonden van de Zubka servers; dus als er een virus inzit kan die toch maar van één plek afkomstig zijn…

Maar goed, als je dan nog gek genoeg bent om op de link in de e-mail te klikken kom je als kandidaat op dit scherm terecht:

Zubka Invulformulier kandidaat

En moet je dus blijkbaar een reactie geven op de boodschap van de referrer. Kan dat niet via de e-mail die ik heb ontvangen? Wat gebeurt er met de gegevens die ik hier invoer? Hoe krijg ik het voor elkaar om uit dit systeem verwijderd te worden?

Vragen waarop Zubka een antwoord schuldig blijft.

Als ik als kandidaat geen CV plak kan de referrer niet verder; hij krijgt dan een reactie van de kandidaat en hij zou vervolgens weer via Zubka terug moeten reageren. Lang leve zinloze webforms…

Als een kandidaat interesse heeft moet een CV worden toegevoegd; en vervolgens kan de referrer de hele zaak naar het bedrijf toesturen. Via Zubka natuurlijk.

Dit is meer werk dan een marathon lopen.

Conclusie
Tja, het was mij al bekend. Het proces van Zubka is zwaar gemankeerd. Net als Spotajob maakt Zubka het referrers onmogelijk om snel en efficient vacatures naar kandidaten te verwijzen. Wat juist een kernpunt van een online referral proces zou moeten zijn.

En wat ik zo mogelijk nog erger vindt; Zubka maakt misbruik van referrers door voor eigen gewin een kandidaten database aan te leggen. Het wordt nergens gemeld op de site, maar dit is zeker een doelstelling van Zubka. En dit zou aan de kaak gemestedl moeten worden.

Volgende keer: Usersix

Geef een reactie

6 Comments
  • Kaan Anit
    says:

    Beste Marc, Bas en Nienke,

    ten eerste bedankt voor jullie opmerkingen. Wij zullen met betrekking tot de functionaliteiten hier mee aan de slag gaan.

    Ik moet toegeven dat we een aantal zaken optimaler kunnen maken voor zowel de connector als voor kandidaten. hier wordt aan gewerkt.

    Wat vacatures betreft zijn we dagelijks bezig om klanten, zowel corporate recruiters als werving- en selectieburo’s, te assisteren met de site.

    De launch in Nederland betreft een soft launch en verwacht mag dan ook worden dat we in de komende maanden volledig gaan functioneren.

    Anders dan mijn reacties voorheen wil ik jullie alle 3 bedanken voor je commentaat, op vele punten klopt het en kan het verbeterd worden.

    Met betrekking tot de CV’s moet ik je ongelijk geven: We willen geen database van CVs bouwen.

    Beste Marc, indien je wenst ben je bij deze uitgenodigd om het systeem uitgebreider te zien, zowel front als back end. Ik hoor graag van je.

    Als laatste wil ik toevoegen dat we een aantal contracten hebben gesloten, hierover hoor je in de loop van de komende weken absoluut meer.

    Een fijne avond.

    Kaan

  • Nienke Smit
    says:

    @ Bas, is waar, maar, van de 443 vacatures, zijn er 232 van het welbekende Kickupstairs.com die waarschijnlijk wereldwijd een deal hebben met Zubka. Daarnaast zijn er nog een aantal grote metaplaatsers, zoals Big Fellow (64), Ambitious people (23) en Flex Selections (23). De hoofdmoot zijn (W&S of detacherings) bureaus. Er zit maar een enkele normale vacature van een normaal bedrijf tussen. Jammer want ook daardoor gaat het systeem denk ik niet werken.