Is Microsoft populair? Als je naar hun installed base kijkt is het antwoord: Ja. Als je kijkt naar de emoties die de naam of hun producten losmaken bij gebruikers lijkt het antwoord: Neer.
Hetzelfde geldt voor Monster(board). De ‘conclusie’? Hoge bomen vangen veel wind.
En in een aantal gevallen is dat ook meer dan terecht. Zo heeft Monster zich in het afgelopen decennium weinig gelegen laten liggen aan hun gebruikers en vooral marktaandeel gekocht. In Amerika en ver daarbuiten.
En dat heeft Monster geweten. Want zowel de betalende gebruikers als de werkzoekers hebben in toenemende mate met hun voeten gestemd. Waardoor Monster haar leidende positie heeft verloren en ongelofelijk veel negatieve publiciteit heeft gekregen.
Maar dat gaat veranderen, als we een zeer uitgebreid rapport van Forrester mogen geloven. Waarbij vooral de volgende zin mijn wenkbrauwen tot boven de haargrens drukte:
The company means business and its significant investment in user-centric products and processes will soon transform its industry again.
Toe maar, kan het misschien een tandje minder?
Het verhaal? Dat zit feitelijk in de titel van het Forrester rapport opgesloten: How Monster Puts UX At The Heart Of Its New Global Product Development Strategy. Waatbij UX staat voor user experience.
Monster gaat dus luisteren naar haar gebruikers! Sterker nog, volgens Forrester is dat in de afgelopen periode uitgebreid gebeurt. Want: Monster adopts user-centered tools and processes for a global redesign.
Sterker nog, deze nieuwe benadering is het gevolg van iets nog veel belangrijkers: and organizational shift! Zo, zo. En wat betekent dat dan? Volgens Forrester het volgende:
- A process of continual global improvement
- A more efficient workforce
- An innovation-friendly environment
Wat wil je nog meer? Ehhh, een goede site en fatsoenlijke, performance-based prijzen misschien?
Maar als dit rapport geen dure marketing stunt van Monster is kunnen we dus nog mooie dingen van Monster gaan verwachten.
Zoals Sal Iannuzzi (CEO van Monster) al eerder heeft aangekondigd zullen de eerste resultaten eind 2008 – begin 2009 zichtbaar worden.
Wie weet gaan we een interessante winter tegemoet. Ik ben er klaar voor.
Cees
says:Ik vind de onderstaande quote wel toepasselijk. De toekomst zal leren onder welke categorie het genoemde rapport valt.
Advertise to reinforce, not create positioning
.
Since customers ultimately know how you treat them, the best you can do with marketing is to reinforce the truth. If you want to change how you are perceived, then start by treating customers better; and then use advertising to reinforce the new way that they’re being treated.
Marc Drees
says:@Bas:
Het is nog veel erger, ik heb een abonnement bij Forrester. Waardoor ik al hun rapporten kan lezen. En die zijn zeker altijd interessant.
Ik zou overigens aan dit rapport geen $ 279 besteden
Bas Jansen
says:Rapporten over Monsterboard zijn altijd interessant. Zou graag Forresters visie lezen: heb jij er 279 dollar voor betaald of is het nog ergens online te lezen?