De groei in personal branding sites is er nog lang niet uit. Getuige de volgende kandidaat: Zapoint.
En deze site denkt met een gimmick bezoekers te verleiden tot het achterlaten van een CV. De gimmick is een aparte (en zinloze) visualisatie van datzelfde CV.
De homepage
Zapoint heeft moeite haar doel uit te leggen; de manshoge visual heeft drie rotaties om te vertellen dat je als professional een CV kunt achterlaten, en als recruiter dus professionals kunt vinden.
En ik wil wel eens weten of ze hun claim kunnen waarmaken:
Registratie
Al bij de registratie blijkt dat Zapoint niet al teveel aan haar gebruikers heeft gedacht. Ik moet onnodig veel informatie opgeven. En tot overmaat van ramp is er zelfs een captcha. Zapoint is niet alleen onnadenkend, maar ook lui!
Een wel zeer uitgebreide uitleg
Eenmaal geregistreerd krijg je een zeer uitgebreide uitleg, en die kan je maar beter lezen. Want dit is wat er onder meer staat:
You can also upload the information from your existing resume. Go to “Account Settings” at the top of the page and select “upload resume”.
Oke, mijn humeur stijgt weer een paar punten. De vraag is alleen hoeveel mensen die uitgebreide uitleg lezen.
Gebruik Linkedin profiel?
Verdraaid, je kan zelfs een Linkedin profiel uploaden. Zapoint is anders dan die andere personal branding sites. Ze maken het makkelijk voor mij.
Dacht ik, want dit is wat er na ongeveer een minuut wachten in beeld verschijnt:
Toch knap; ze bakken er nog minder van dan NotchUp!
Handmatige invoer?
Dan maar heel even kijken hoe de handmatige invoer in zijn werk gaat. En dat gebeurt vanaf My dashboard:
En hier komt een buitengewoon armoedig stukje interaction design aan te pas. Links onderin staat een link Build history. Als je daarop klikt krijg je dit te zien:
WTF? Nog een keer klikken, dit keer op Add historical entry:
WTFF?? Welke achterlijke designer heeft dit verzonnen? En als ik klik op Add professional entry krijg ik dit te zien:
Ha! Dacht Zapoint dat ik dit allemaal ging invullen? En dat ik voor elke entry drie onnodige klikken ga maken. Ik dacht het niet.
Even ter herinnering:
Ik ben nu al meer dan vijf minuten bezig, en heb nog helemaal niets ingevoerd. Die paar seconden zijn er al honderden geworden.
Ik ben dus afgehaakt zonder mijn Lifechart 2.0 te zien. Maar niet getreurd, want hier is het voorbeeld dat Zapoint zelf op haar site toont:
God mag weten waarom ik hier zoveel moeite voor zou willen doen… Wat een onzin!
Conclusie
De zoveelste zinloze personal branding site die werkelijk niets toevoegt aan het bestaande landschap.
In de afgelopen maanden heb ik op RecruimentMatters al de nodige personal branding sites behandeld, zoals VisualCV, JobFox, Konnects, Solmatch, Trovix, NotchUp, Zumeo. En er zijn er nog veel meer natuurlijk. Met Linkedin als absolute ‘leader of the pack’.
Trovix is ondertussen door Monster gekocht, en wel voor een kranzinnig hoog bedrag. Blijkbaar als onderdeel van de door Forrester gemelde ambitie van Monster: The company means business and its significant investment in user-centric products and processes will soon transform its industry again.
Trovix heeft geluk gehad door opgekocht te worden. De overige personal branding sites kunnen alleen maar hetzelfde hopen. Want in de slagschaduw van Linkedin zal het heel moeilijk zijn om te overleven. Zeker gezien het overduidelijke gebrek aan meerwaarde. En Zapoint pas keurig in dit volstrekt overbodige clubje.
Chris Stapper
says:Het is een hypothetische situatie he! Laat dat duideijk zijn!
Never a dull moment met mijn 242 LinkedIn vrienden!
Marc Drees
says:@Chris:
Wat een sombere gedachten op zo’n mooie dag!
Chris Stapper
says:Na het lezen van dit verhaal kan ik maar aan één ding denken.
Stel dat ik alle ellende heb doorstaan en mijn hele leven in die site heb geknald. En het groene balkje van personal kent de laatste jaren van mijn leven een dalende lijn.
Wat een pijn, wat een teleurstelling moet de visualisering van je leven wel niet los kunnen maken.