Marc schreef hier laatst al over serious gaming. Advergaming is een andere variant, meer gaming vanuit adverteerdersoogpunt. Recruitment gaming valt bijvoorbeeld onder advergaming, maar serious gaming is breder en advergaming hoeft geen serious gaming te zijn. Volgt u me nog?
Nu, een advergame is dus een game waarin de maker, de adverteerder, centraal staat. Dit is dus goed in te zetten voor arbeidsmarktcommunicatie. Ik kwam dit stuk tegen over 5 manieren om advergames in te zetten. Vooral de eerste manier is erg geschikt voor recruitmentgaming:
As a way to give people some casual insight into what is it that your company actually does and how it does it. This is simple – say you’re a delivery company. The game you can comission is one where the player is put in charge of managing a part of the delivery network. Keep it simple and fun but do keep one final goal in mind. Once I’m done playing the game, I need to have learned something about the way you go about your business. Although this is quite intuitive, it’s still surprising to see how many companies release games where you have to get a frog across the street.
Dus als je bezig gaat met recuitment gaming, zorg dat je ook daadwerkelijk inzicht geeft in je bedrijfsprocessen. In wat je doet. Keep it close to the company, maak er geen spel van waarbij de link met je bedrijf ver te zoeken is. Eigenlijk een hele eenvoudige tip, maar zoals de laatste zin al zegt: Although this is quite intuitive, it’s still surprising to see how many companies release games where you have to get a frog across the street.
Bas van de Haterd
says:Interessant interview heeft Erwin Blom gedaan met Juriaan van Rijswijk over advergaming. De moeite waard voor iedereen die iets over gaming wil weten.
Het verkopen van items in de game, daar kan je qua branding ook wat mee. Ook employer branding.
Bas van de Haterd
says:@Martijn: helemaal mee eens, dank voor de aanvulling!
Martijn Reintjes
says:Het geldt niet alleen voor recruitmentgaming om daadwerkelijk een game te maken die relevant/iets zegt over de onderneming, dit geldt voor advergaming in de breedte.
Nog veel mensen realiseren zich niet dat games een communicatiekanaal op zichzelf kunnen zijn en niet gewoon een gimmick. Games zijn zelfs uitermate geschikt om in een leuke vorm een gecompliceerde boodschap over te brengen.