Vandaag de eerste aflevering over customer support bij online recruitment sites. Enkele dagen geleden heb ik kort de scope van dit onderzoek beschreven, vandaag ga ik op bezoek bij de eerste site.
En de gelukkige om de spits af te bijten is: Megajobs! Ik ga ‘under deep cover’ als werkzoeker die graag wil weten hoe ik mijn profiel kan afschermen voor intermediairs. Ik wil tenslotte alleen benaderd worden door echte werkgevers.
Ik ben benieuwd!
Hoe leg ik contact?
Megajobs laat op haar homepage een tweetal mogelijk relevante links zien, helemaal bovenaan:
Ik probeer eerst de Help link, maar die doet helemaal niets. Dan maar de contact link aangeklikt: een webformulier die ik kan invullen.
Er is blijkbaar geen mogelijkheid om direct met Megajobs in contact te komen; via telefoon of IM. Jammer…
De vraag
Nou, dan maar het webformulier invullen:
Prettig dat ik een kopie van dit bericht naar mijn eigen adres kan sturen. En vreemd dat ik bij Aan moet kiezen uit Sales, Redactie (?) of Webmaster. Geen idee, dus maar voor Sales gekozen. Zoeken zij het maar verder uit.
Als ik dan op Verzend bericht heb geklikt, krijg ik dit bericht:
Heel prettig. Weet ik meteen wanneer ik bericht kan verwachten.
Het antwoord
En dat Megajobs binnen een dag probeert te reageren is in dit geval een understatement. Want na iets meer dan een half uur kwam het antwoord al! Per e-mail natuurlijk:
Nou wordt ik natuurlijk niet blij van het antwoord, maar ik ben ook weer niet heel erg verbaasd.
Wat ik wel prettig vind is dat Megajobs om mijn medewerking vraagt in het inschatten van het belang van deze aanpassing. En dat er blijkbaar al eerder vragen over zijn gesteld. En ik kan zelfs direct contact opnemen als ik dat zou willen; er wordt een telefoonnummer vermeld.
Als ik deze e-mail tegen de lat van de beoordeling van (automatische) e-mail responses zou leggen dan kloppen er een aantal zaken niet. De belangrijkste is daarbij wel dat Megajobs de vraag die ik stel niet even herhaalt. Maar de inhoud van de e-mail maakt heel veel goed. Grote klasse!
Conclusie
Megajobs legt de lat heel hoog voor de andere vacaturesites die ik nog ga bezoeken.
Want niet alleen kan ik hier een vraag stellen; ik krijg ook binnen het uur een persoonlijk en zinnig antwoord! Ga daar maar eens aanstaan!
Kudos voor Megajobs dus.
Marc Drees
says:@Cees:
Op zich ben ik het met je eens; maar perceptie is koning in dit soort situaties. Ik heb een vraag; ik wil een antwoord. En niet over een dag (of wat) maar gewoon nu. Niet realistisch? Ik denk eerder dat hier sprake is van een nieuw realisme. We hebben heel lang in een maatschappij geleefd waarin sprake was van een “5 dagen op – 2 dagen af” ploegendienst. Dat beeld is aan het veranderen en gelukkig is ook de zondag niet langer ‘heilig’.
Het zou me niets verbazen als we over 10 – 15 jaar terugkijken op die goeie ouwe tijd toen we nog altijd op dezelfde twee dagen vrij hadden. Alsof de wereld zomaar stil zou gaan staan.
Cees
says:He Marc,
Het gaat niet calvinisme, maar puur praktisch. Afhankelijk van de drukte van inzet op zondag wel of niet gewenst zijn. Verder kun je je afvragen in hoeverre het noodzakelijk is om in vacatureland direct een reactie te geven. Meestal is dit toch een proces dat tijd in beslag neemt.
Marc Drees
says:@Cees:
Ik heb er voor de lol eentje verstuurd op zondag, en de rest vroeg op maandagochtend. En natuurlijk hou ik er rekening mee dat op zondag calvinistisch nederland er schande van zou spreken als er een reactie zou worden verwacht. Maar eigenlijk zou ik dat niet eens zo vreemd vinden. Maar ja, dat zal nog wel een paar jaar aanlopen, if ever…
Cees
says:Voor je beoordelingen neem ik wel aan dat je je tests op dezelfde tijstippen gaat uitvoeren? Ik kan mij zomaar voorstellen dat de response tijd afhankelijk is van de kantoor tijden.
Martijn Betgem
says:@ Marc: Even nagelezen in de literatuur, het is volkomen hip!
Marc Drees
says:@Martijn:
Lean en agile. Da’s modisch tegenwoordig.
En natuurlijk contact houden met de ‘werkvloer’.
Martijn Betgem
says:Ik dacht dat Ernst Snijder MD is van MJ, maar de afbeelding laat zien dat hij van de afdeling marketing is? Knap drukke functie.
Marc Drees
says:@Bas:
Het voordeel van dit te melden is dat bij lezing de komende tijd werkzoekers in ieder geval snel en passend antwoord zullen krijgen.
En dat is ook weer wat waard!
Bas van de Haterd
says:@Marc: en door dit nu hier te zetten hoop ik niet dat deze ’truc’ ook niet meer werkt…
Maar ik hoorde recent van één board: recruitmentmatters is verplichte kost voor ons. En ik weet dat bij een ander board mijn naam zelfs viel tijdens een zaken etentje. De boards lezen zit allemaal, of in grote aantallen in ieder geval.
Marc Drees
says:@Bas:
Teveel eer. Maar ik heb daar inderdaad over nagedacht en het zou kunnen dat dit gebeurt.
Daarom laat ik een andere vraag parallel uitvoeren met een volstrekt onbekende naam en op een ander moment. Is er een verschil dan zou dat er duidelijk uit moeten komen.
En dat zou pas echt knullig zijn…
Bas van de Haterd
says:Doe je dit onder je eigen naam? Denk je dat er een jobboard in Nederland is die die nog niet kent en dat dat niet een kleine vertekening van je resultaten (oh shit, Marc, daar moeten we even extra aandacht aan besteden) kan geven?