Gannett is een reusachtige krantenuitgever in de VS. Enkele maanden geleden publiceerde ik al enkele resultaten over de inkomsten uit rubrieksadvertenties (Classifieds) van deze uitgever in het eerste kwartaal van 2008.
En daaruit bleek dat de resultaten fors achteruit waren gegaan; zelfs met zo’n 20% voor inkomsten uit vacature advertenties. Natuurlijk speelt de recessie daarbij een belangrijke rol, maar de verschuiving van vacature-volume naar het Internet zal ook een factor van betekenis zijn.
Versnelling van de achteruitgang?
En in de afgelopen maanden is er niets aan die situatie gewijzigd. Sterker nog; het lijkt er op dat de teruggang steeds sneller gaat.
Want als je kijkt naar de resultaten van advertentie inkomsten per maand ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar krijg je het volgende beeld:
- April: -20,0%
- Mei: -23,9%
- Juni: -25,4%
- Juli: -29,1%
Dit zijn natuurlijk ronduit dramatische resultaten, en een zeer onprettig vooruitzicht voor de aandeelhouders van Gannett.
Vlucht naar online?
Het is dan ook niet verbazingwekkend dat Gannett haar aandeel in Careerbuilder heeft uitgebreid met 10%. Waardoor ze nu de controle heeft over deze vacaturesite, de grootste ter wereld. En ongetwijfeld de resultaten van de site zal consolideren in haar totaalresultaten.
Alleen zullen de inkomsten uit Careerbuilder natuurlijk niet de verliezen in de offline wereld kunnen compenseren. Tenslotte is een klant online slechts zo’n 10% waard van wat diezelfde klant offline waard zou zijn.
1 Comment