Zoals gisteren aangekondigd zal in de komende maanden in een serie artikelen the making of RecruitmentLab op de voet worden gevolgd.
Zoals ieder project zal ook deze gekenmerkt worden door up’s en downs, frustraties, champagne momenten, wijzigingen die niemand had voorzien en een hele reeks ander zaken. En ik hoop dat het daarmee een leuke en leerzame reis kan worden.
De artikelen zullen vooral door de bouwers, Onstuimig, worden geschreven. En zelf zal ik me ook niet onbetuigd laten. En misschien dat er nog wel andere partijen aan het woord komen. Onder het motto: hoe meer zielen hoe meer vreugd!
Als aftrap wil ik kort de ontwikkelingen tot op dit moment schetsen.
Het idee
Het idee is ontstaan naar aanleiding van de serie over de automatische e-mail response op een online sollicitatie. De structuur van de test (geleend van Forrester) maakte het mogelijk om snel en makkelijk de kwaliteit van die e-mails te beoordelen.
En dat kan natuurlijk voor allerlei andere aspecten op dezelfde manier worden gedaan.
Maar in plaats van die tests zelf uit te voeren en daarover op RecruitmentMatters te publiceren is het voor individuele bedrijven natuurlijk veel interessanter om dat zelf te doen. En de resultaten te kunnen gebruiken om de eigen situatie te verbeteren.
Waarmee uiteindelijk de werkzoekers een lachende derde zijn. Maar volgens mij is dat voor de bedrijven ook geen slechte zaak…
Het ontwerp
Een idee omzetten naar een site vergt een iteratief ontwerpproces. In mijn geval een mooi woord voor een chaotisch proces waarbij ik in een aantal ‘iteraties’ schermen ontwerp die langzamerhand steeds kleiner in aantal en eenvoudiger van opzet worden.
En met mijn niet-aflatende gehamer over usability moeten deze schermen natuurlijk buitengewoon gebruiksvriendelijk zijn. Maar dat weet ik pas echt als de site gebruikt wordt. Dus tot die tijd slaap ik niet goed…
Het grafische ontwerp
Met het idee en de schermen onder de arm ben ik vervolgens afgereisd naar Onstuimig. Om uit te leggen wat ik met RecruitmentLab wil bereiken, wie de doelgroep is en wat ik denk dat de uitstraling zou moeten zijn.
En via voor mij ondoorgrondelijke en magische wegen zijn zij in staat van mijn wireframes een prachtig ontwerp te maken. En hoe ze dat hebben gedaan mogen ze natuurlijk zelf vertellen.
De teksten
Naast een grafisch ontwerp is de content op de site natuurlijk van wezenlijk belang. En daarvoor heb ik de hulp ingeschakeld van Mark Verduyn.
Daarnaast is een jurist bezig met een privacy verklaring en de kleine lettertjes die ook wel Algemene voorwaarden worden genoemd. En die in ieder geval in een leesbare lettergrootte op de site zullen komen.
De tests
En hier gaat het natuurlijk allemaal om. Uiteindelijk. Want RecruitmentLab gaat allerlei tests aanbieden waarmee je zelf de kwaliteit van de verschillende aspecten van een wervings- of vacaturesite kan toetsen.
Een aantal tests heb ik zelf gemaakt. Maar er zijn natuurlijk ook terreinen waar ik onvoldoende kaas van heb gegeten om daar een verantwoorde test voor te maken. Dus ben ik in gesprek met partijen die op zo’n gebied als kaasmaker door het leven gaan.
Helaas kan ik daar nog niet al teveel over vertellen. We zijn namelijk nog in gesprek. Maar als het zover zal ik ook daar uitgebreid verslag van doen.
Het projectplan
En daar zit ik dan op dit moment met de tweede (of was het alweer de derde?) versie van het projectplan van Onstuimig. Want zij gaan ook RecruitmentLab bouwen.
En dat projectplan is een combinatie van een globale beschrijving van de functionaliteit, de screenflow, interactie aspecten en een planning. In totaal 23 pagina’s die altijd weer in opperste aandacht moeten worden doorgelezen. Want wat nu niet klopt is straks een doorn in het oog.
Vanaf begin volgende week moeten de handen bij de bouwers dan ook echt uit de mouwen. Niet lullen, maar poetsen.
Het vervolg
En dat betekent dat vanaf volgende week er met regelmaat artikelen over de voorgang van de bouw zullen verschijnen.
Met als het goed is in december een champagne moment: de lancering van RecruitmentLab. Mijn vingers zijn gekruist.