Design for Conversion: Jackson

Steve Jackson De tweede keynote speaker is Steve Jackson en de titel van zijn praatje is Combining 4 Techniques to improve your conversion rates. En dat betekent dat hij iets gaat vertellen over de manier waarop je een conversion assessment kan doen. Interessant

Wie is Steve Jackson?
Dit komt rechtstreeks van de Design for Conversion website:
Steve is a recognized thought leader specializing with web analytics working for Satama the largest web analytics consultancy in Europe.

His clients include Nokia, Nokia Seimens Networks, Fruugo (you saw it here first!), Vaisala, KONE, MTV3, Vodafone, Sanoma, Vattenfall and a host of others.

Oh ja, on the inside track hoor ik net dat hij nog zes weken heeft om een nieuw boek af te maken.

Dus hij zou wel eens wat gestressed kunnen zijn.

Ik ben er klaar voor, tell me your story.

Combining 4 Techniques to improve your conversion rates
Daar gaan we dan.

De 4 technieken zijn gecombineerd in een model genaamd The Insight Model:

  1. Persona. Het vertrekpunt van het model; er dient een persona te worden gecreerd om het model in werking te zetten.
  2. Competitive data. Hoe scoor je ten opzichte van de concurrentie?
  3. Clickstream data. Hoe gedragen gebruikers zich op jouw website?
  4. Experience data . Hoe goed is de usability van de eigen site?

Persona
Vervolgens gaat Jackson in op een specieke case; het aanschaffen van een breedband verbinding. Op basis van een Finse entreprenuer van 36; Tapio. Een persona natuurlijk.

Competitive data
De competitive data wordt bepaald door een aantal sites te analyses op basis van een aantal vragen; gerelateerd aan de geselecteerde persona.

De beoordeling is overigens erg merkwaardig. De sites werden per vraag gescoord ten opzichte van elkaar. Dus de kwaliteit van de eigen site wordt sterkk bepaald door de keuzes van de concurrerende sites. Weinig objectief.

Clickstream data
De clickstream data betreffen de bekende dingen: bounce rate (direct, search en referrer), exit rate, en de exit points tijdens the sales/purchase funnel.

Experience data
Hier wordt op basis van een aantal usability factoren de kwalitiet van de site onderzocht. Als voorbeeld geeft Jackson de herstelmogelijkheid van de 404 pagina.

The Insight
De afzonderlijke inzichten (Competitive, Clickstream, Experience data) geven een soort 360 view op de knelpunten en de daaruit voortvloeiende verbeteringsmogelijkheden.

Conclusie
Een nogal obligate en weinig inspirerende presentatie zonder nieuwe inzichten. Eerlijk gezegd ben ik niet langer benieuwd naar zijn nieuwe boek.

Geef een reactie

1 Comment