Voor wie het vergeten mocht zijn, de regering heeft de ambitie om ons land te laten behoren tot de top 5 van de meest concurrerende kenniseconomieën ter wereld. (vandaar dat de regering prioriteit geeft aan onderwijs in ons land……..)
De beleidsmakers in Den Haag zijn zich bewust dat deze ambitie misschien wel een maatje te groot zou kunnen zijn. Maar handelend vanuit een “VOC mentaliteit” weten wij dat wat je zelf niet hebt, wellicht elders in de wereld gevonden/gehaald kan worden!
Top kenniswerkers moeten we naar Nederland halen om aan het succes van de BV Nederland te werken! Echter tegenwoordig komen talenten niet zomaar. Daar moet je wel wat voor doen. Maar wat?
Men besefte dat dit niet iets is om zelf op het ministerie in Den Haag te bedenken. Zo verscheen afgelopen vrijdag 26 september het volgende persbericht van het ministerie van EZ en het Innovatieplatform:
………….. Staatssecretaris Frank Heemskerk van het ministerie van Economische Zaken en Bas Verhart van het Innovatieplatform hebben de aftrap gegeven van de “Paint the World Orange contest”. Met deze wedstrijd roepen zij alle creatieve mensen en organisaties, van student tot reclamebureau, op om nieuwe ideeën en concepten te bedenken die Nederland internationaal beter op de kaart zetten. De winnaar krijgt een productiebudget van maximaal € 500.000 om het beste idee uit te voeren!
De wedstrijd is onderdeel van de veranderagenda ‘Nederland in de wereld, “connecting globalAmbitions” en past in het Holland Brandingbeleid van het ministerie van Economische Zaken.
Het ministerie en het Innovatieplatform streven een sterkere economische positie van Nederland in een globaliserende wereld na. Nederland moet een aantrekkelijk vestigingsland zijn voor internationals, een aantrekkelijk kennisland voor talenten, en een topproducent en exporteur van goederen en diensten………..
Overigens wie als niet EU kenniswerker in ons land aan de slag wil stuit doorgaans op de nodige bureaucratie. Daar is vanuit Den Haag wel iets aan doen! Vandaar dat Bas Verhart verheugd was te melden dat komende woensdag premier Balkenende, de voorzitter van het Innovatieplatform, plannen zal presenteren om de drempels op te ruimen! Dit kan goed nieuws betekenen voor die recruiters die buiten onze grenzen op zoek zijn naar top talenten. Voor de details moeten we nog even afwachten tot aanstaande woensdag.
De wedstrijd ‘Paint the World Orange’ is voor de lezers van Recruitmentmatters wellicht een leukere uitdaging. Deze keer geen employer en/of job branding, maar country employment branding.
Overigens je moet van goede huizen komen, want Marcel Wanders juryvoorzitter stelt zich streng op: “Wanneer ik het niet goed genoeg vind, dan wordt er ook geen prijs uitgereikt!”
Zie voor details de wesite orangecontest.nl
Chris Stapper
says:Het klinkt heel mooi, crowdsourcing voor country branding. Erg interessant initiatief, laten we hopen dat de bureaucratie niet te erg in de weg ligt en dat er ook echt iets gedaan kan worden met de ideeën.
Ondertussen even zorgen dat het idee bekendheid krijgt.
A propos, is het een leuk idee om met een RecruitmentMatters team iets te doen? Met alle knappe koppen bij elkaar moeten we toch wel een mooi plan kunnen verzinnen!
Bas van de Haterd
says:Leuk initiatief, maar inderdaad eerst regels opruimen, dan aan de slag. En hoe graag ze dat ook willen, er is tot op heden weinig van gekomen.