In de laatste twaalf maanden heeft 6 procent van de Nederlandse bedrijven gebruik gemaakt van sociale online netwerken om nieuw personeel te werven. Ruim tien procent denkt het komende half jaar Hyves, Facebook, Linkedin of IKKI in te schakelen.* Wieowie.nl wordt ook vaak ingeschakeld, maar Hyves staat absoluut bovenaan.
Hyves!
Circa tien procent van de bedrijven, die bekend zijn met de site, maakt bij het wervingsproces gebruik van Hyves. De ‘professionele Hyves’, LinkedIn, wordt door maar liefst twintig procent van de bedrijven (bekend met deze site) ingezet. Deze site geniet echter een lagere bekendheid en wordt daarmee in absolute zin minder vaak ingezet bij het wervingsproces dan Hyves. Op de derde plaats staat de site Wieowie.nl. Deze site wordt vooral ingezet voor de screening van personeel. Overigens worden de populaire netwerken gemiddeld vaker ingezet voor de screening van personeel dan voor de werving .
En de liefde is wederzijds
Hyves gaat zich namelijk bezig houden met recruitmentmogelijkheden. Medewerkers van Monsterboard en Spotajob maakten al eerder een overstap naar het vriendennetwerk.
En Monsterboard dan?
Het succes van de sociale netwerken bij de werving is momenteel nog beperkt. Ongeveer één derde van de gebruikers vindt de netwerken succesvol bij de zoektocht naar nieuw personeel. Dit ligt bijvoorbeeld een stuk lager dan het succes van de traditionele vacaturesites (54% heeft via dit wervingsmedium daadwerkelijk iemand aangenomen).
De ontwikkeling van nieuwe online mediakanalen zal ongetwijfeld ten koste gaan van de traditionele vacaturesites. Tragisch hoor…
* Blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Webwerving van Heliview Research onder 800 werkgevers.