Er zijn dit jaar twee nominaties voor Recruiter van het jaar, en beide vind ik top cases. Het GVB in Amsterdam heeft namelijk werving in eigen hand genomen en laten zien dat het veel beter werkt als je de bureaus er tussen uit haalt. Cyberdigma heeft laten zien door echt ergens voor te staan en dit tot in de details uit te voeren, je ook geen wervingsprobleem hoeft te hebben.
Van de GVB case weet ik alleen wat ik er over lees. Maar het principe van zelf doen en succesvoller zijn geloof ik heilig in. Bureaus hebben hun nut, maar enkel bij specifieke functies, echt moeilijk te werven functies. Nooit moet je je kern functies uit besteden (zoals het GVB deed met chauffeurs en onderhoudstechnici).
Aangezien ik Marielle goed ken (en de case zelfs aangedragen heb bij Recruiters United) duim ik persoonlijk het hardst voor Cyberdigma. De presentatie staat, zoals dat gaat bij sociale media, al online. Cyberdigma had deze zomer een summerlab, waar je inhoudelijk kon meebouwen aan Mindz, een nieuw social network. Nee, ze zochten niet enkel developers, iedereen met passie voor sociale netwerken en die kon uitleggen wat hij/zij kon toevoegen was welkom. Een overvloed aan reacties van mensen die niet zozeer veel wilde verdienen deze zomer, maar een prachtige ervaring wilde.
En hoe ze het bekend hebben gemaakt? Hoe ze hebben geworven? Via online sociale netwerken en weblogs natuurlijk. Wat deze case bewijst is dat je moet beginnen met ergens voor te staan (CDEF, de holding achter Cyberdigma staat voor Cada Dia Esta una Fiesta, oftewel: elke dag is een feest). Vanuit die optiek zijn er dus banen gemaakt, banen die een feest moeten zijn. Het zat rondom social networks en het netwerk dat deze mensen dus hebben is gigantisch. Dan tel je 1 en 1 op en kom je op 4 uit in dit geval.
Met een terechte nominatie voor recruiters van het jaar. Maar zoals ik al zei: wat ik lees over de GVB case, hebben we hoe dan ook een geweldige winnaar. Ik ben eerlijk gezeg blij dat ik niet in de jury zit, een bijna onmogelijke keuze lijkt me.
1 Comment