Ik zal het maar eerlijk toegeven; ik ben gek op RSS (Real Simple Syndication). Mijn RSS reader (Google Reader) is een van mijn meest gebruikte Web applicaties. Een gouden uitvinding, wat mij betreft.
Maar ik bevind me in een klein gezelschap. Want RSS is niet geliefd. Althans niet bij het ‘grote’ publiek. Op dit moment gebruikt slechts 10% van de Amerikaanse volwassenen RSS. En van die 10% gebruikt slechts 1/3 zijn RSS reader tenminste elke dag
Ik moet wel een RSS junkie zijn; want mijn reader is een van de applicaties die met het opstarten van mijn browser meteen ‘aan’ staat. Samen met Google Analytics, Yahoo!, Forrester en natuurlijk RecruitmentMatters.
Waarom groeit RSS veel minder hard dan andere ‘social technologies’, zoals het posten van ratings en reviews, stemmen op sites als Digg, bekijken van video’s? Het antwoord is simpel: Onbekend maar onbemind…
Want van de mensen die aangaf (waarschijnlijk) geen RSS te gebruiken geeft 34% toe niet te weten wat het is. En bijna 60% geeft aan het niet nodig te hebben, niet geïnteresseerd te zijn, geen tijd (!) te hebben of niet technisch te zijn.
En het wordt gebruikers ook niet makkelijk gemaakt om RSS te gebruiken. Zoals duidelijk bleek bij mijn korte onderzoek naar de gebruiksvriendelijk van RSS feeds op vacaturesites.
RSS is een buitengewoon waardevolle service die op dit moment te ingewikkeld en te onbekend is om zonder meer door een groot deel van de Internet gebruikers geadopteerd te worden.
Door achterover te zitten en RSS niet actief te promoten bewijzen online recruitment sites zichzelf en hun bezoekers een slechte dienst.
En het is niet ingewikkeld om dit te veranderen. Maar het betekent dat gebruikers actief geinformeerd moeten worden wat RSS eigenlijk is, hoe het werkt en bovenal welke voordelen het heeft.
Onbekend maakt onbemind. Bekend betekent niet automatisch bemind. Maar als bezoekers eenmaal het gemak en de voordelen van RSS hebben ontdekt biedt dat voor online recruitment sites ontegenzeggelijk voordelen. En zal het aantal gebruikers van RSS diensten aanzienlijk toenemen.
Oh, en als je hier serieus mee aan de slag gaat, zorg er dan ook meteen voor dat de volledige vacaturetekst in de RSS feed terecht komt…
Gijs Notté
says:@ Kura
en dat zijn er helaas best veel.
Ik geloof ook meer in motiverende managers, maar ik wil hiermee alleen aangeven dat RSS op verschillende manieren als productiviteits tool kan worden ingezet en daarmee komen we weer “on topic” terecht. Want op deze manier geloof ik er wel in dat het nog wel wat wordt met RSS
Kura
says:@Bas
Ik vrees dat je gelijk hebt 🙂
Kura
says:@Gijs
Offtopic dit, maar internet afsluiten staat los van productieviteit verhogen. Als productiviteit afneemt als internet open staat betekend dat je gewoon een manager/baas/chef hebt die faalt z’n mensen te motiveren.
Bas van de Haterd
says:Ach Kura, die discussie hebben we hier al eerder gehad, Marc heeft zo zijn eigen wereld in een aantal IT gerelateerde dingen, die slaan nergens op maar heb niet de hoop dat je hem ooit zal overtuigen dat er meerdere wegen naar Rome leiden 🙂
Kura
says:@Marc
Toch denk ik nog steeds dat het persoonlijke voorkeur is. Ik heb totaal geen problemen met sites die reclamekerstbomen prostitueren zoals MarketingFacts en Frankwatching, ik lees ze met plezier. Ik snap nog steeds niet waarom een link naar de site van het blog / nieuws site zo slecht is. Dus de eigenaar wil graag dat je het artikel lees op de site. Als je er direct vanuit gaat dat het hier om views/inkomsten gaat (waar niets mis mee is) dan is het nooit goed. Ik wil hem niet missen i.i.g, want voor mij gaat het puur om een snel overzicht in mijn reader en ik denk dat het daar voor mensen om gaat. Naast Recruitment Matters heb ik ook nog nooit een RSS feed gezien waar een heel artikel in staat, ook sites zonder banners of waarvan ik weet dat views/inkomsten niet hun hoofddoel is. Nu is het zeker niet zo omdat iedereen het doet het automatisch goed is, maar toch.
Ik kom ook vaak op sites om de reacties te lezen, zeker op blog en nieuwssites. Ik kom hier vaak zat om te weten wat er in een artikel staat van een nieuw iniatief/nieuwe functie/nieuwe site/whatever als ik de titel+auteur zie (deze nieuwspost is daar een prima voorbeeld van). De reacties en de discussies zijn gewoon het leukst.
Gijs Notté
says:Bedrijven zouden managers moeten verplichten (of in ieder geval op de voordelen wijzen) RSS te installeren met de noodzakelijke abonnementen om volledig up to date te blijven op hun vakgebied. (Eventueel de rest van het internet afsluiten om de productiviteit nog verder te verhogen). Of anders Martijn Aslander een kwartiertje hierover laten vertellen
Marc Drees
says:@Michel:
Forrester heeft dieper doorgevraagd; om van degenen die niet, of minder bekend zijn met RSS, toch te weten te komen in hoeverre daar onvermoed sprake was van RSS gebruik.
Michel Rijnders
says:Dat komt door het gebruik van termen Marc. Je gebruikt zelf in je artikel ook “geeft aan”, dat is iets anders dan “gebruikt”:
Want van de mensen die aangaf (waarschijnlijk) geen RSS te gebruiken(..)
Ik zie in andere artikelen ook alleen maar de vraag aan een panel of RSS gebruikt wordt. Hoe en wat heeft Forrester dan gemeten?
Marc Drees
says:@Michel:
Helaas gaat dat in dit geval niet op omdat het onderzoek van Forrester ook heeft gekeken naar mensen die niet wisten of ze een RSS feed gebruikten.
Overigens aardig hoe verschillend het onderzoek geinterpreteerd kan worden: dit is op Dutch Cowboys te vinden.
Michel Rijnders
says:De onderzoeken laten steeds zien dat de term RSS niet zo groot is, maar intussen gebruiken veel meer mensen RSS (onbewust) dan dat mensen de term kennen. Je ziet de term RSS ook steeds meer verdwijnen en plaats maken voor ‘abonneer op updates’ e.d.; termen die beter begrijpbaar zijn voor het grote publiek. Zo kan je ook vragen wie gebruik maken van PHP en constateren dat PHP niet zo populair is, omdat veel mensen het gebrip niet ullen kennen.
Desondanks kan het gebruik zeker gepromoot worden; ik was hier ’toevallig’ vorige week mee bezig in de vorm van video en ik hoop daar snel mee dor te kunnen als keel, neus en hoest dat weer mogelijk maken 🙂
Marc Drees
says:@Kura:
Ik lees vrijwel alles in mij RSS reader en ga zelden of nooit naar de oorspronkelijke website. Enorme verspilling van tijd.
Daarom heb ik ook een grondige hekel aan weblogs die in hun feed niet het volledige artikel plaatsen. Een wat triestige manier om het aantal views te boosten en de reclamekerstboom te prostitueren, neem ik dan maar aan.
Kura
says:Persoonlijke voorkeur. Ik vind het heel vervelend als er meer als een paar regels in een RSS feed staan. Zodra je moet gaan scrollen in b.v. google reader (iGoogle) dan is voor mij het nut al weg. Het is even een overzicht wat er nieuw gepost staat op een waarna je direct na die blog post kan springen.
Chris Stapper
says:Goed initiatief Marc, RSS mag wel meer gepromoot worden, het scheelt zoveel tijd/moeite.
Toen ik voor het eerst las over RSS heb ik meteen een online RSS feed genomen (bloglines).