InGoedeBanen over de Broadbean overname

boxing_gloves_blue Na de aankondiging van de overname van Broadbean en een persoonlijke toelichting van Dan McGuire is het dan nu tijd voor een reactie van onze eigen, Hollandse multiposters.

Vandaag de reactie van Peter Nieuwpoort van InGoedeBanen. De reactie van Paul Stuurman (Knollenstein) is hier te vinden.

Welke impact denk je dat deze ontwikkeling zal hebben op de Nederlandse multiposting aanbieders?
Het is natuurlijk lastig om bij voorbaat aan te geven welke impact deze overname op de Nederlandse situatie heeft. Wellicht is er vanuit Broadbean gewacht op deze stap om pas daarna voluit in te zetten op de Nederlandse markt.

Tot dusver komen wij ze nauwelijks tegen. Dat kan natuurlijk ook komen doordat wij ons in een iets ander marktsegment begeven. Wij hebben de indruk dat Broadbean in Nederland tot dusver alleen voet aan de grond heeft gekregen bij de internationals..

Zijn eventuele expansieplannen richting de UK hiermee onmogelijk geworden?
Wij hadden geen plannen om op korte termijn naar de UK te gaan. Daar verandert deze overname weinig aan. Laat andere partijen de slag in de UK maar voeren. Voor ons levert deze situatie in Nederland alleen maar profijt op.

Dat is natuurlijk ook het voordeel van een relatief nieuw bedrijf op de Nederlandse markt. Wij kunnen ons in alle rust richten op de Nederlandse situatie. Voor bepaalde doelgroepen is internationale dienstverlening natuurlijk interessant, voor het grootste deel van de Nederlandse markt niet of minder.

Wij richten ons primair op kwalitatief goede dienstverlening op de Nederlandse markt en maken niet de fout om al internationaal te gaan voordat je je zaakjes in NL voor de volle 100% op orde hebt.

Voorlopig blijven we ons focussen op de beste kwaliteit tegen redelijke tarieven. Productontwikkeling in de lijn van bestaande dienstverlening is daarbij een speerpunt (inhoudelijke verbeteringen op het gebied van statistische (meta)informatie, vacatureweergave op de eigen website etc. staan daarbij hoog op ons lijstje).

Door onze achtergrond als webontwikkelaar voor met name arbeidsmarktapplicaties is het relatief eenvoudig deze extra diensten toe te voegen.!

We verwachten wel dat elke aanbieder op de Nederlandse markt een wat andere invalshoek zal gaan kiezen en dus een ander ontwikkelpad zal volgen.

De een zet wat meer in op bijvoorbeeld nieuwe advertentiekanalen, de ander kiest voor meer kwaliteit in de basisdienstverlening. Dat laatste is waarom veel van onze klanten, klant bij ons zijn. Ze hebben in eerste instantie behoefte aan een kwalitatief goede plaatsing van hun vacatures op vacaturebanken. Dat is de essentie van multiposten.

Daarbij is natuurlijk branding steeds belangrijker, maar vooral ook plaatsing van vacatures in de juiste rubriek. Dat verhoogt de kans op een juiste match. Op beide vlakken denken wij een voordeel te hebben boven andere partijen.

Is Broadbean voor internationale marktpartijen nu de meest interessante keuze geworden
Dat is op papier wellicht het geval. Maar hoe internationaal is Broadbean op dit moment nu eigenlijk? Ik zie wat dat betreft niet zoveel verschil tussen Broadbean en Knollenstein, alhoewel Broadbean een veel groter bereik heeft qua jobboards.

Beide zijn actief op de NL en de UK markt. Voor partijen die internationaal werken vanuit NL, is InGoedeBanen.nl overigens een goed alternatief. Onze techniek is flexibel in te zetten en kan zonder probemen worden ingezet op andere markten.

Ik verwacht overigens wel dat de penetratie van Broadbean op de NL markt wat tijd gaat kosten. Belangrijk is een breed bereik aan jobboards en integratie met de diverse ATS’en. Welke NL boards integreert Broadbean op dit moment? Alleen de grote/internationaal werkende boards? Dat is niet genoeg.

De integratie met ATS’en zal een lastig punt worden, gezien de ontwikkeltrajecten die daar aan vooraf gaan en bijv. de komende jaarwisseling met bijbehorende ontwikkeling a.g.v. regelgeving voor m.n. pakketten die verloningssoftware aanbieden.

Wat betekent dit nieuwsfeit voor jouw eigen multiposting dienst?
Wij richten ons primair op de Nederlandse situatie en zien dat onze grootste concurrenten beiden actief zijn op zowel de NL als UK  markt. Wat ons betreft blijven zij vooral naar elkaar kijken.

Wij hebben een duidelijk verhaal naar klanten toe en zien ons marktaandeel in Nederland voorlopig alleen maar toenemen. Voor mij is de overname van Broadbean geen reden om pessimistisch te zijn over de toekomst van InGoedeBanen.nl, integendeel.

Dat de gevestigde orde nieuwkomers bij voorbaat irrelevant verklaart, zegt iets over hun marktbenadering. Die houding helpt ons alleen maar aan extra klanten, getuige onze groei in het afgelopen jaar.

Conclusie
Ook dat is een duidelijke boodschap. InGoedeBanen is Nederlands en blijft Nederlands. Voorlopig dan in ieder geval. En richt zich puur op vacature multiposting naar vacaturesites.

Duidelijk is dat deze jongeling niet onder de indruk is van de gevestigde orde. En ook dat zal ongetwijfeld ervoor zorgen dat we on de komende tijd niet hoeven te vervelen. Op multiposting gebied althans…

Geef een reactie