De afgelopen twee dagen is het woord crisis maar weinig gevallen op het ERE congres. Misschien ook wel omdat je als recruiter niet naar een wervingscongres gaat als je niet hoeft te werven.
De scope van de aanwezigen ligt anders, maar er wordt een sessie gewijd aan wat de effecten van de crisis zijn voor recruitment.
- In de komende jaren zullen salaris en bonussen minder de argumenten zijn om mensen in beweging te brengen. Heel simpel, omdat de lonen zeker niet zo hard zullen stijgen en de markt voorzichtiger zal zijn met excessieve bonussen.
- Enerzijds zullen meer mensen weer lid worden van vakbonden, zeker ook om hun pensioen veilig te stellen (dit zal vooral in de USA een effect hebben). Anderzijds zal er ook een groep zijn die voor zichzelf begint (zzp’ers), zeker als ze ook wat geld meekrijgen als ze ontslagen zijn.
- Talent dat voorheen naar Wall Street, Londen en de grote financiële instellingen ging, komt beschikbaar voor andere sectoren. Er ligt een geweldige kans voor andere sectoren om het talent dat zij nooit wisten binnen te halen, juist nu te werven.
- De financiële sector heeft een enorme deuk opgelopen in haar imago en reputatie. Het gaat jaren duren voordat ze hier enigszins van hersteld zijn (kijk maar naar de Telecom sector, begin 2000). Voor een bedrijf als Rabobank is het juist nu heel belangrijk om te acteren, zodat zij met hun Employer Brand het imago van de branche kunnen ontstijgen.
- Mensen willen niet verhuizen c.q. durven hun huis niet te verkopen. Als werkgever ga je op zoek naar werknemers die (letterlijk) niet durven te bewegen…hoe krijg je die in beweging?
Ja er is crisis, maar vooral omdat er een enorm tekort is aan talent. 70 Procent van de banen in de US is op bachelorniveau. Een derde van de beroepsbevolking heeft een bachelor diploma. Maar vergeleken met Europa/Nederland zijn deze problemen kinderspel. De vergrijzing in Europa is zo groot dat we nog een nieuwe crisis voor de boeg hebben. Zeker na dag 2 op ERE geloof ik er nog meer in dat werkgevers hun voordeel moeten halen uit deze korte hick-up op de arbeidsmarkt. De jaren 2008 en 2009 worden toch al niet de meest winstgevende jaren…. dus misschien een mooi moment om daarom extra te investeren in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.
Verder waren mijn eye-openers:
- In Amerika zijn er 10 miljoen Twitteraars (excuse me…)
- Over 10 jaar heeft Canada de grootste haven ter wereld, omdat het ijs smelt ontstaat er een nieuwe vaarroute.
- Om internationale mobiliteit te stimuleren zijn/worden steden belangrijker dan landen.
- De site Yammer.com. Dit is Twitter maar dan voor werknemers binnen 1 organisatie.
- Dat alles wat we nu meemaken in de economie wel ergens op een cover staat van Time Magazine tussen 1973 en 2003.
Razende reporter/gastblogger: Geert-Jan Waasdorp (directeur Intelligence Group)
Bas van de Haterd
says:Vooral je 3e punt vind ik erg interessant, de bankensector trekt minder talent aan, dat gaat nu naar andere branches. Ja, zeker. Dat heeft plussen en minnen denk ik. Plussen in talent, maar je moet ook opletten, aangezien de grote risico’s niet voor niets in die sector steeds genomen worden. Dat betekent dat je als bedrijf nog meer op moet letten op financieel gegoochel.
Overigens, partijen die echt bezig zijn met online (arbeidsmarkt)communicatie kennen jammer natuurlijk al. Zoals deze tweet van Frank bewijst 🙂