Het is bijna zover. Per 1 januari gaat het WERKbedrijf van start. Waarbij CWI officieel onderdeel van UWV wordt. In zeven jaar tijd van Arbeidsbureau, via CWI naar Werkbedrijf. Regeren is vooruitzien…
Maar naast deze miljoenen verslindende veranderingen is er natuurlijk ook nog Werk.nl. Deze online recruitment rots in de branding blijft gewoon bestaan. En blijft natuurlijk ook gewoon Werk.nl heten.
Wat niet wil zeggen dat er niets gaat veranderen. Want WERKbedrijf heeft grootse plannen met de site!:
Werk.nl is het dienstverleningskanaal dat het WERKbedrijf inzet om de arbeidsmarkt voor klanten transparant te maken. Het is een publieke marktplaats.
Zo! Da’s andere koek dan wat we nu van Werk.nl weten. Maar klopt dat huidige beeld eigenlijk wel? Want Werk.nl is veel meer dan een online vacaturesite.
En dat blijkt direct als we naar de homepage van werk.nl gaan. Want aan de linkerkant staat de hoofdnavigatie:
En in die navigatie staan een aantal onderdelen die een sterke groei van het electronische loket verraden:
- Kans verkennen
- Inschrijven CWI
- Aanvragen uitkering
- Werkbriefje WW
- Werkm@p
Zo is er de Kansverkerkenner; een fraai stukje functionaliteit. Die overigens beter in het zoekproces van de vacaturesite kan worden geïntegreerd.
En inschrijven bij CWI hoeft allang niet meer door naar een CWI vestiging te gaan. Dat kan al een aantal jaar via Werk.nl. Net als het aanvragen van een uitkering. In een grijs verleden heb ik mijn kleine steentje bijgedragen aan dit onderdeel; toen nog E-intake genoemd. Qua gebruikservaring een klein drama, maar dat terzijde.
Heb je eenmaal een WW-uitkering? Dan kan je tegenwoordig ook je werkbriefje via Werk.nl invullen. Wel zo prettig.
En dan is daar de Werkm@p. Waarmee een bij CWI ingeschreven werkzoekende zijn/haar zoektocht naar werk kan organiseren:
- uw eigen acties plannen en bijhouden
- gegevens van personen uit uw netwerk bewaren
- documenten bewaren
- communiceren met uw contactpersoon bij CWI, UWV of gemeente
De Werkm@p is overigens nog niet voor iedereen beschikbaar.
Maar daar houdt het niet op; er schijnt ook nog een E-portfolio en/of Digitaal Klantdossier aan te komen.
Wat het E-portfolio inhoudt is mij nog niet helemaal duidelijk. Het Digitaal Klantdossier toont de gegevens van de klant zoals die bekend zijn bij diverse overheidsorganisaties. Dit klantbeeld zal in de toekomst nog verder toenemen, naarmate er meer overheidsbronnen ontsloten worden.
Geinig, naast het Electronisch Patienten Dossier dus ook een Digitaal Klantdossier. Hoe lang zou het duren voordat we een compleet electronisch dossier van onzelf hebben? Via alle overheidsdiensten tot ons gebracht? En hoe zit dat met privacy?
Ik ga in de komende periode maar eens snuffelen bij wat nu nog CWI heet. Want ik wil toch wel wat meer weten over Werkm@p, E-portfolio en het Digitaal Klantdossier. En als ik dan toch bezig ben probeer ik ook maar wat over de competentietesten te weten te komen.
Maarten
says:Helaas blijft de transparantie ontbreken. Werkzoeken blijft op deze manier in de soep storten en een van de enkele echte balletjes vinden. Uitgebreid zoeken kan de soep verhelderen. Daarbij is een zoek criterium om de bureaus b.v. uit te sluiten, bovendien selctie op publicatiedatum zou de soep kunnen verhelderen. Bureaus publiceren immers veelal om commerciele redenen en niet omdat er een serieuze baan is. Bij zgn vacatures die al langer gepuliceerd zijn blijken de potentiele werkgevers zelfs niet meer te bestaan.
Ongetwijfeld zijn er meer criteria denkbaar bij het selcteren van banen. Een studie van een dag hierop zal zeker goede onderwerpen opleveren.
bert
says:privacy is allang een probleem. de combinatie uwv, cwi en rsd samen met extern ingehuurde bedrijven is nu al een ramp. ik zie dat in dit plan zeker niet verbeteren.
G.J.
says:Alleen jammer dat werk.nl de etalage van de uitzendbranche geworden is. Er zijn nauwelijks vacatures te vinden van de bedrijven zelf. Voor echte vacatures moet je niet op werk.nl zijn.