Carrierescout: Negatief zijn loont misschien toch niet?

Medio april schreef ik over de negatieve positionering van Carrierescout die op een nogal puberale wijze intermediairs de deur wenste te wijzen. Dat ging zelfs zover dat op de site dit als volgt werd getoond:

image

Overigens bleef het niet bij deze negatieve pay-off. Feitelijk was de hele propositie gebaseerd op negatieve argumenten. Waarmee intermediairs uitsluitend als profiteurs werden afgeschilderd.

Vandaag ontving ik een e-mail van Carrierescout met de nogal eufemistisch eerste zin: Onlangs heeft u een account aangemaakt op CarriereScout

Nou is dat ondertussen zo’n 7 maanden geleden… Maar goed, alles is betrekkelijk. Maar gelukkig is Carrierescout wat ouder en wijzer geworden; getuige dit beeld:

image

Nog steeds zegt Carrierescout daarmee niet wat het wel is. En daarmee is het nog altijd een zwaktebod.

De site, nog even negatief
En dat Carriescout niet echt is veranderd blijkt wel op de Over Carrierescout pagina. Waar een overdaad aan negatieve argumentatie te lezen is:

  • Verboden voor intermediairs
  • Andere vacaturesites zijn een ware jungle geworden voor commerciële vacature bemiddelaars die naarstig opzoek zijn naar een van de grootste “schaarsteproducten”: personeel.
  • Door middel van talloze(nep)vacatures openen “toegewijde” bemiddelaars dagelijks de jacht op nieuwe kandidaten.
  • CarriereScout heeft het mogelijk gemaakt om alle vacaturebemiddelaars te boycotten
  • […] niet worden ondergesneeuwd door de vele vacatures van wervingsbureaus.
  • De werkzoekende weet zeker dat de vacatures die op onze sites worden vermeld daadwerkelijk bestaan.

Wat een trieste bedoening…

Bezoekers? Welke bezoekers?
Dat blijkt ook wel uit de traffic cijfers. Want een Alexa ranking van boven de 2 miljoen is natuurlijk buitengewoon droevig. Wat tegelijkertijd duidelijk maakt waarom de site statistieken van Carrierescout niets te zien geven:

Error in loading data

CV’s? Welke CV’s?
En de e-mail is ongetwijfeld ook geen luxebod.

Want hoewel werkzoekers direct bij werkgevers aan tafel kunnen zitten, zijn er blijkbaar slechts weinigen die hiervoor een CV aan Carrierescout hebben toegevoegd. 

Zonder traffic en zonder CV’s hebben werkgevers misschien toch heel erg weinig op Carrierescout te zoeken. Ondanks de afwezigheid van al die vervelende intermediairs.

Vreemd feitje
Toen ik overigens via SIDN naar de contacten keek viel mij op dat hoewel de houder van de naam Adwise Internetmarketing is; de administratieve en technische contactpersoon Peter Nieuwpoort (CEO van multiposter In Goede Banen) is. En dat is toch wel heel merkwaardig. Ik zou tenminste als vacaturesite niet blij zijn als een multiposting service ook haar eigen vacaturesite heeft.

De bestuurders van Adwise Internetmarkerting VOF zijn overigens Gijs Westerbeek en Jeroen ter Laak.

Geef een reactie

8 Comments