Monster spreekt via Cheezhead

 

Logo Monster Een interessante posting op Cheezhead over de toekomst van Monster op basis van een gesprek met Eric Winegardner (VP Client Adoption bij Monster).

En het lijkt er serieus op dat alle buzz rondom de lancering van Monster’s nieuwe site wel eens een behoorlijk koude douche gaat worden. Ondanks alle marketing spin…

De buzz
In een rapport van Forrester trof ik enkele maanden geleden de volgende ronkende uitspraak aan:
The company means business and its significant investment in user-centric products and processes will soon transform its industry again.

Sal Iannuzzi (CEO Monster) heeft eind oktober in een gesprek met financieel analisten gezegd dat de nieuwe site een almost 100 percent vernieuwing  is met functionaliteit that will be unique and unrivaled in the industry.

En John Zappe deed eind oktober verslag van de ERE Expo waar ook hij met Eric Winegardner sprak en onder meer het volgende optekende:
Winegardner said that 90 percent of the user experience — seeker, especially, but recruiter as well — will be changed. And Monster will get a new look.

Jason Buss meldde op 3 november het volgende:
The company has stated, “We are reinventing the Monster Seeker and Employer experience, using patent-pending technologies to create new, never-before-seen products and services.”

En last but not least, Cheezhead heeft ook nog eens de volgende juicy tidbits:

Our philosophy at Monster is focused on life improvement. […] This relaunch is a big first step in that direction. Our shift in focus will be around the seeker and the journey they’re on

New tools that let seekers plan their career paths, giving employers seekers who want to grow with their company. In short, by dynamically improving our seeker site, we’re providing you with better, more engaged candidates—and more impactful ways to reach them

Goed, aan getoeter dus geen gebrek. Maar wat is er nou allemaal waar van deze marketing spin?

Een paar feiten (?)
In de verschillende berichten wordt ook meer feitelijke informatie genoemd. Dus laten we daar eens wat nauwkeuriger naar kijken. Let wel, dit is allemaal nog steeds grotendeels uit de koker van Monster.

Volgens Cheezhead, op basis van interne Monster data, worden onder meer de volgende verbeteringen genoemd:

  1. Over 50 percent easier to become a Monster member
  2. Over 70 percent easier to upload a resume to Monster.com
  3. On average, over 60 percent easier to apply to a job

Verder stelt Cheezhead dat: seekers will be able to Google Map their way to the jobs closest to where they live more easily.

Da’s allemaal prettig maar bepaald geen schokkende innovatie. Er is gelukkig meer, want volgens Jason Buss gaat het nieuwe Monster de volgende functionaliteit voor de werkzoeker bieden:

  • […] enable Seekers to research alternative career opportunities, empowering them with valuable knowledge about their current careers, related positions, and potential next steps.
  • Explore new career paths of interest, illuminating the different avenues they can take to reach their goals and make informed decisions about how to get there.
  • […] benchmark themselves with others in the market

En dat klinkt al een stuk interessanter. Hoewel we natuurlijk nog geen idee hebben hoe dat er allemaal uit gaat zien.

Maar ik heb nog niets gehoord over Trovix; de recente grote aankoop van Monster. Wat gaan ze met die matching technologie van Trovix doen?

Dit is wat John Zappe uit de mond van Winegardner optekende:
It’s coming. Some parts are there now, others will begin to appear in December, but the complete integration won’t happen for the Jan. 10th launch.

Maar slechts twee weken later zegt diezelfde Winegardner tegen Cheezhead het volgende: For those waiting to see the integration of newly acquired Trovix technology, you’ll have to wait a bit longer. Winegardner said those changes won’t start taking place till the first half of 2009.

Een half jaar vertraging in slechts twee weken tijd? Dat belooft niet al teveel goeds…

Wat gebeurt er nog meer niet:

  • Social networking and potentially integrating Affinity Labs technology “was discussed” internally at Monster but won’t happen for the Jan. 2009 relaunch
  • For the foreseeable future, the way candidates upload resumes will not change.

De unbuzz
Hoewel we natuurlijk moeten wachten tot 10 januari 2009 lijkt het er ernstig op dat de vernieuwing van Monster voor een groot gedeelte in de look and feel hoek gezocht moet worden. 

Waarmee alle buzz met de nodige korrels zout moet worden genomen. Of misschien wel met een heel vaatje zout.

In dat verband is mijn recente vraag aan Kevin Wheeler ook inzichtgevend.

Geef een reactie