Mijn vriend gisteren: “ik kom er zo aan hoor, ik moet nog wat vriendschapsverzoeken goedkeuren.” Vroeger, op de kleuterschool vroeg je ook of je met een ander mocht spelen en uiteindelijk of je zijn/haar vriendje/vriendinnetje mocht worden. Waarom is dit dan toch onnatuurlijk, behalve het feit dat we met z’n allen een flink stuk ouder zijn geworden?
Vorige week werd ik uitgenodigd voor Clubbyclub.com, een besloten site, bedoeld voor alleen echte vrienden. Ach gut, die is over luttele weken weer verdwenen. Geslotenheid werkt niet op vriendensites. Veel vrienden hebben betekend dat je een sociaal dier bent. Of waanzinnig populair. Wie wil dat nu niet zijn? Het gaat nu eenmaal om kwantiteit, niet kwaliteit. Arjan van Veelen spreekt in de nrc.next van 13 november van vriendschapsinflatie.
My New Best Friend
Paris Hilton heeft een nieuwe single. En een nieuw programma. Beiden getiteld: My Best Friend Forever. In het tv-programma gaat Paris op zoek naar, u raadt het al, een boezemvriendin, of vriend. Op Parisbff.com kun jij je via je profiel van je beste kant laten zien. Wie de meeste vrienden verzamelt komt in de uitzending. Of liever gezegd: kwam in de uitzending. In Amerika is het één en ander natuurlijk allang op tv geweest en is Paris in de tweede serie (My New Best Friend Forever) alweer op zoek naar haar volgende soulmate.
Sociaal kapitaal op peil houden
Het aantal inschrijvingen voor de netwerksite LinkedIn is sinds september met 25 procent toegenomen. “Economische problemen en onzekerheid benadrukken het belang van netwerken en het uitwisselen van informatie”, aldus directeur Kevin Ayres van LinkedIn. Het aantal uitnodigingen dat via LinkedIn werden verstuurd, steeg de afgelopen twee maanden bovendien met 15 procent. Ook de al bijzonder actieve community van Facebook krijgt een nieuwe shot aanmeldingen. Financiële onzekerheid zou mensen naar netwerksites jagen om in ieder geval hun sociale kapitaal op een hoog niveau te houden.
De Postbank is mijn vriendje
Arjan maakt nog een minder zeurderige, maar interessantere opmerking: “waar vriendschap verzakelijkt, amicaliseert tegelijkertijd het bedrijfsleven.” Klopt, bedrijven willen en masse mijn vriendje worden. Vrienden willen en masse mij van hun aan-goddelijkheids-grenzende-waanzinnige-persoonlijkheid overtuigen. Daar doe ik zelf ook aan mee. En ik geef hen kudos opdat ze naar mij luisteren.
Deze blog verscheen eerder op ikki.nl.
Marc Drees
says:En wat levert dit allemaal op? Afgezien van hersenloos staren naar de kudo score van jezelf en anderen?