Twynstra Gudde is een populaire werkgever. Zij is namelijk de nummer 49 uit het Intermediair Imago Onderzoek 2008. En net als Accenture (de nummer 50) een adviesorganisatie.
De eisen aan de wervingssite van populaire werkgevers zijn dus hoger dan die van minder bekende werkgevers. Als deze populaire werkgevers zich tenminste rekenschap geven van de impact van hun wervingssite.
Dit is de 2e aflevering in een serie over de wervingssites van favoriete werkgevers.
De homepage
Zo ziet de homepage van Twynstra Gudde er uit; met een duidelijke Carrière link:
En als ik daar met mijn muis overheen ga gebeurt er dit:
Ik blijf dit altijd een wat verwarrende interactie vinden. Ik kan namelijk wel op Carrière klikken, maar ik vraag me af hoeveel bezoekers dat dan nog doen.
Overigens heeft Twynstra Gudde dit probleem netjes opgelost door de navigatie opties in de detailpagina’s aan de linkerkant te zetten. De navigatie-opties vallen in twee categorieën uiteen:
- Vacatures voor verschillende doelgroepen (Adviseurs en managers, interne medewerkers, Studenten, Open sollicitatie)
- Informatie (Sollicitatieprocedure, Adviseurs en managers vertellen, Twynstra Gudde als werkgever, Arbeidsvoorwaarden, Beelden (video) en Adviestalent)
Als je op Carrière klikt, krijg je dit te zien:
Een video, zonder begeleidende tekst (voor slechthorende of dove werkzoekers). En helaas ook zonder een indicatie van de duur van de video.
Wel goed is de call to action aan de rechterzijde. Deze call to action blijkt een vaste component te zijn op alle andere pagina’s, maar de inhoud is context gevoelig. Goed!
Overigens, deze video en een tweetal andere zijn ook te vinden in het onderdeel Beelden (video). Drie video’s is alle interactiviteit die op de Twynstra Gudde wervingssite te vinden is. Jammer..
Informatie
Zeker omdat er wel testimonials van medewerkers op de site aanwezig zijn (Adviseurs en managers vertellen). Maar uitsluitend als tekst…
Wel heel aardig; bij een testimonial is de call to action gewijzigd; de betreffende medewerker kan worden benaderd:
Verder wordt het vakgebied genoemd; alleen zonder er direct passende vacatures bij te zetten. Dat is een gemiste kans!
De hoeveelheid informatie op de site is compact maar wel duidelijk. Zo wordt op de pagina over de Sollicitatieprocedure in drie alinea’s feitelijk alle essentiele informatie gegeven. Inclusief de duur van de verschillende stappen.
Sollicitatieproces
Het aantal vacatures van Twynstra Gudde is niet zo groot dat er een zoekmogelijkheid nodig is. De vacatures worden dus per onderdeel (Adviseurs/Manager, Interne medewerkers) in een lijstje getoond:
Niet alleen de lijst maar het hele sollicitatieproces is een integraal onderdeel van de wervingssite; een eventueel achterliggend ATS is in ieder geval volstrekt onzichtbaar (maar waarschijnlijk afwezig).
En dan blijkt overigens dat Twynstra Gudde nog veel meer informatie te bieden heeft:
Kijk eens wat er allemaal aan de rechterkant staat! Mijn hemel. Een partner om contact me op te nemen, en zowel het vakgebied als cases die als hyperlinks worden aangeboden.
Allemaal fantastisch; maar een beetje laat. Tenslotte heeft de werkzoeker blijkbaar al genoeg interesse ontwikkeld in Twynstra om het sollicitatieproces in te gaan.
De organisatie van de informatie op de (wervings)site van Twynstra kan dus wel enige optimalisatie gebruiken…
De belangrijkste call to action (Direct solliciteren!) is ook niet echt onderscheidend weergegeven. Daar had een grafisch likje wonderen gedaan.
Wat een domper!
Maar eenmaal op Direct solliciteren! geklikt valt het resultaat ernstig tegen:
Want hoewel het een lekker en kort sollicitatieformulier is, kan ik het niet versturen. En wat nog erger is, Twynstra Gudde weet dit al:
In sommige gevallen kan dit formulier niet werken. Wij raden u dan aan om uw sollicitatie direct te sturen naar Sandra Otten, sot@tg.nl
Wat een belachelijke situatie!
Conclusie
Twynstra Gudde heeft een redelijke wervingssite met een wat onhandige inrichting van de informatievoorziening.
Verder is het sollicitatieproces tot en met het verzenden van de sollicitatie een integraal onderdeel van de branding en de functionaliteit.
Maar de site krijgt een dikke, dikke onvoldoende voor de wijze waarop de sollicitant zijn sollicitatie uiteindelijk moet versturen. Ronduit schandalig!
Twynstra Gudde heeft zeker geen wervingssite die bij haar status als populaire werkgever past. En dat haar geen goed doen.
Marc Drees
says:@Roel:
Ik kon niet online solliciteren. En dan stopt het voor mij! Want als ik een e-mail met mijn sollicitatie moet versturen is er geen sprake meer van een automatische e-mail reactie op mijn online sollicitatie. Brr…
Roel Kiers
says:Je vergeet er nog eentje! Nadat je sollicitatiebrief en CV door Twynstra Gudde zijn ontvangen, krijg je binnen twee weken een bevestiging van de ontvangst van je gegevens.
Een kennis van me werkt bij TG, en die heeft al eens geprobeerd of ik via een van de partners aan tafel kon komen om het hierover te hebben. Toen ik hem op een aantal zaken qua communcitie naar de doelgroep kandidaten wees zag wel de noodzaak tot verandering/aanpassing. De partner in kwestie zag het niet, en P&O ook niet.
Hopelijk gebeurt er nu wel wat. Bij een onderscheidende club als TG verwacht je ook ‘anders denken’ over de eigen (wervings)site. Nu nog ‘gewoon doen’!