Marketeers blind voor cruciale doelgroep

Marketeers doen met plezier hun best voor de doelgroep ‘klanten & prospects’. Maar laten de boeiende doelgroep potentiële nieuwe medewerkers liever links liggen. “Ja zeg, dat is de doelgroep van P&O!”

Laatst had ik daar weer eens een interessante discussie over met een hoofd Marketing & PR. Die vond dat ik niet kon maken om kritiek te hebben op hun tonnenkostende campagne om de naamsbekendheid te verbeteren. Daarover had ik van gedachten gewisseld met het hoofd P&O per mail. Die mailde mijn opmerkingen door. Met voor hem het gewenste effect.

Wat wil het geval? Deze organisatie waar mensen met plezier werken krijgt via haar eigen mensen de nieuwe klanten wel binnen. Dus daarvoor was die campagne overbodig. Wel is er een tekort aan medewerkers. Aan de doelgroep ‘nieuwe medewerkers die het met onze eigen collega’s moeten gaan maken voor onze klanten’ was niet gedacht. Dat hoorde niet bij marketing, maar bij P&O… Tuurluk.

Passie voor personeel
Beste marketeers, de gemiddelde P&O-er heeft een passie voor personeel, maar niet voor het verkopen van het bedrijf. Dus in het verkopen van het bedrijf aan de doelgroep nieuwe medewerkers zijn ze vaak minder bedreven. Maar ‘het vermarkten’ is wel jullie passie. Toch? Dus ze hebben jullie nodig. Om de tent te verkopen. Goed te verkopen. Aan die talenten. Want je werkgever is het waard. Je werkgever verdient goede mensen!

Werven niet sexy voor marketeers
Maar waar zijn jullie dan? Is het werven van nieuwe getalenteerde collega’s niet sexy genoeg voor jullie? Niet leuk om over te vertellen op feestjes? Of…. te complex?

Ga gewoon eens met je collega’s van P&O om tafel en kijk waar de pijnpunten liggen, ga es lekker sparren over hun wervingsproblemen. En kijk ook naar je eigen rol. Want wanneer jij niet zorgt voor een –online- transparantie over wat de werkgever aan meerwaarde te bieden heeft aan de doelgroep klanten/mogelijke klanten, betekent dat een directe opbrengstverlaging aan kandidaten voor je collega’s van P&O.

Ook voor marketeers interessant: op de meerdaagse Global Recruitment Conference onlangs in het Hilton werd het volgende gemeld: voor 80% wordt het beeld wat de kandidaten krijgen van een mogelijke werkgever bepaald door wat zij op de website aantreffen. Het domein van marketeers over het algemeen.

Voorbeeld: een vriend van mij behoort tot het zeldzame ras inkopers met NEVI 3. Oriënteert zich momenteel. Peinst er niet over om bij bedrijven met een weinig transparante website te gaan solliciteren. Jammer voor de club die nou net die topper goed kan gebruiken.

Maar goed, je kunt P&O altijd nog een dure recruiter of headhunter laten inhuren natuurlijk. TIP: kijk of je een deel van die intermediairskosten bij je marketingbudget mag opdrukken als door jouw inspanningen die toppers via de eigen site binnenkomen. Jij blij, P&O blij, directie blij.

Talent blijft schaars
Voor marketeers die denken dat het allemaal wel mee gaat vallen: nee, achterover leunen en roepen dat P&O door de verminderde economie meer keuze zal krijgen uit goede kandidaten is niet terecht. Met het huidige werkeloosheidspercentage van 4 procent is het onmogelijk de vergrijzing op te vangen door meer mensen die nu al willen werken te laten werken, bleek uit een recent onderzoekje van Bas van de Haterd. De krapte blijft, neemt eerder toe.

Talent blijft dus schaars. Dus marketeers, laat zien wat je waard bent, aan de slag voor beide doelgroepen!

Geef een reactie

5 Comments
  • Linda Metman ZOOKANtOOK!
    says:

    Helemaal eens dat branding nog te zeer wordt gezien als een marketing aangelegenheid. Bedrijven kunnen nog zoveel winnen door het merk als geheel te zien. Dat betekent helemaal niet tonnen verschuiven van het ene budget naar het andere. Het betekent samen bepalen waar je voor wilt staan en welke zaken relevant zijn voor de verschillende doelgroepen (consument/klant versus medewerkers/kandidaten)… Adviseurs kunnen en moeten daarin een faciliterende rol spelen juist omdat zij een neutrale partij kunnen zijn om mensen aan tafel boven hun eigen kader uit te laten denken… Het is mijn ervaring dat dit een waardevolle en dankbare rol is als employer branding bureau

  • Marco Hendrikse
    says:

    Helemaal eens dat marketing en P&O moeten samenwerken. Dat geldt wat mij betreft niet alleen voor het beeld naar buiten. Ook de interne communicatie en branding zou een samenwerking tussen beide disciplines moeten zijn.

  • Chris Stapper
    says:

    Hoi Roel!

    Goed stuk, helemaal eens. Waarom zou je de communicatie van een bedrijf naar buiten niet afstemmen? P&O’ers communiceren doorgaans vacatures, marketing het bedrijf, daar kun je heel simpel synergie genereren. Al is het maar door (1) een consequent beeld neer te zetten en (2) af te stemmen wie waar welke reclame maakt.  Zo doe je niets dubbel en kun je elkaar tijd en moeite besparen.

    Ik kijk zeker uit naar je volgende blog!