Naar aanleiding van mijn recente posting over de wisseling van de wacht bij Funda ontving ik deze reactie van Monsterboard:
In 2008 is er een pilot geweest om te onderzoeken of Funda als wervingskanaal waardevol is voor onze klanten om een groter en kwalitatief beter bereik te bewerkstelligen.
Na evaluatie en in goed overleg is besloten de Funda website per september 2008 in te zetten als mediapartner (zoals Google, Startpagina etc.) maar niet meer als strategische alliantie, waardoor we niet langer de recruitment exclusiviteit hebben.
Nu klinkt dit vanuit corporate perspectief volstrekt geloofwaardig. Maar het opgeven van de recruitment exclusiviteit doe je niet uit luxe. Dat gebeurt omdat het resultaat tegenvalt.
En omdat hiertoe in goed overleg is besloten kan het alleen maar betekenen dat zowel voor Monsterboard als voor Funda her resultaat is tegen gevallen.
Een kort overzicht
De oorspronkelijke invulling van de samenwerking tussen Funda en Monsterboard was buitengewoon merkwaardig. Je kreeg namelijk (onder meer) vacatures van Monsterboard te zien als je op een kaart het woningaanbod bekeek:
En in bovenstaand voorbeeld klopte er ook nog eens helemaal niets aan de getoonde vacatures. Allereerst toont de kaart een stukje Wassenaar; terwijl de vacatures in Rotterdam zijn gelocaliseerd…
En verder is de prijs van het getoond huizenaanbod in de miljoenen. Niet echt iets voor een Scandinavian Account Executive…
En dat leidde mij tijdens de beoordeling toen tot de volgende vraag:
Waarom heeft Funda ingestemd met deze kaartvervuiling (los van de zak met geld)? Want is het niet een denkfout van epische proporties dat mensen eerst naar een ander huis op zoek gaan en dan pas naar een nieuwe baan?
Ongetwijfeld als gevolg van de tegenvallende resultaten van deze zinloze mashup verdwenen de Monsteroogjes van de Funda kaart, en bleef er alleen nog deze verwijzing over:
Aan de rechterkant een banner van Monsterboard. Waar tegenwoordig dus ook een banner van StepStone valt te bewonderen.
Maar op dat moment was dat bannertje van Monsterboard nog exclusief. En nu niet meer! Maar het is er nog wel; in dezelfde reactie gaf van Monsterboard ook nog het volgende aan:
Onze klanten staan nog steeds automatisch en gratis op Funda maar andere partijen kunnen ook recruitment banners en uitingen plaatsen
De samenwerking tussen Funda is dus stapsgewijs tot nul gereduceerd. Nu kan Monsterboard net als anderen banners inkopen. Big deal…
Evaluatie met overleg
Ik heb Monsterboard ook nog even gevraagd om informatie:
Hoewel syndicatie natuurlijk een waardevolle optie is, hangt het er natuurlijk sterk vanaf op welke sites content wordt geplaatst. Een huizensite lijkt me daarvoor een minder toepasselijke; en het lijkt erop dat Monsterboard dat proefondervindelijk ook heeft vastgesteld.
De vraag is dus: Is deze aanname correct?
Helaas. Daar wil Monsterboard geen mededelingen over doen:
We kunnen deze informatie niet delen, aangezien het om een samenwerking gaat en het afspraken tussen twee partijen betreft.
Dus zelfs op de vraag op de aanname correct is, wordt geen antwoord gegeven. Het is het bekende liedje: bij aanvang toeteren, bij beeindiging fluisteren. Waarom zouden we ook willen leren?