Organon is een populaire werkgever. Zij is namelijk de nummer 47 uit het Intermediair Imago Onderzoek 2008.
De eisen aan de wervingssite van een populaire werkgever zijn hoger dan die van minder bekende werkgevers. Als deze populaire werkgevers zich tenminste rekenschap geven van de impact van hun wervingssite.
En dat is precies wat ik onderzoek in deze serie over Favoriete werkgevers.
De homepage
Een keurige link naar een wervingssite op de homepage van Organon:
Werken en leren! Jawel, dat klinkt meer dan positief. En zo ziet de wervingssite eruit:
Behoorlijk oubollig en teveel tekst; maar misschien past dat wel bij Organon.
Aan de linkerkant zijn een paar opties die in een merkwaardige volgorde worden aangeboden. Werken bij Organon staat niet bovenaan, maar midden tussen allerlei vacature gerichte opties: Vacaturebank, Studenten & stages, Internationale vacatures en Open sollicitatie.
In het midden wordt iets verteld over Organon en wat er op de wervingssite te vinden is.
En aan de rechterkant staan twee links naar video’s; die feitelijk bij een tweetal opties uit de navigatie aan de linkerkant horen: Organon in vogelvlucht en Procedures, stages en starters-doelgroepen.
Laten ik maar eens beginnen met de informatie over Organon: Werken bij Organon
Informatie
Da’s nou onhandig. Die video over Organon in vogelvlucht is op deze pagina dus niet te vinden. Terwijl dat juist informatie is die hier thuis hoort.
Nou dat wordt saai; tekst. En het wordt nog veel erger als je naar een afdeling gaat:
Goed he? Een obligaat plaatje in de linker bovenhoek en verder uitsluitend tekst. Dat zal heel veel mensen inspireren…
Medewerkers aan het woord? Daar heeft Organon nog nooit van gehoord. Een video van de afdeling? Neuhhh, veel te modern. Dit is een eerste generatie website, met folderteksten. Om depressief van te worden.
Gelukkig is het onderdeel Studenten & stages iets aantrekkelijker:
Met meerdere ‘films’ die medewerkers aan het werk toont en het woord laat. Overigens opent de video zich in een apart scherm; in Firefox moet natuurlijk weer een aparte plugin worden gedownload; dus maar in Internet Explorer bekeken:
Niet inspirerend, wel informatief. De reden dat de video in een apart scherm wordt getoond? Geen idee, maar het is wel via de site van YourfutureTV. Een beetje goedkoop dus…
Verder staan er in de tekst op de Studenten & Stages pagina een paar links; en dit gebeurt er als je daar op klikt:Alweer een nieuw window. En dat voor een PDFje. Voor een geavanceerd bedrijf is dit allemaal wel heel erg ouderwets. En krankzinnig verwarrend overigens. Want ik moet op het Acrobat icoon klikken. En na lange tijd wachten zie ik dit:
Briljant! Wat een knoeiers daar bij Organon. Hopelijk hebben ze meer verstand van pillen.
Afijn laat ik maar eens gaan solliciteren; want ik ben zo enthousiast geworden over dit bedrijf…
Vacatures
Het aantal vacatures is redelijk overzichtelijk; vandaar deze pagina:
En ik heb altijd al Bioprocess Technician willen worden! En dan begrijp ik pas goed dat Organon misschien hele slimme dingen doet maar nog helemaal niets met Internet heeft:
Nou, die club zal wel heel erg populair zijn bij de jongere generaties… Ik ben op dit moment in ieder geval afgehaakt. Geen mogelijkheid tot online solliciteren…
Conclusie
Als Organon een populaire werkgever is doet ze in ieder geval haar uiterste best om dat zo goed mogelijk te verbergen op haar website. Wat een ongelofelijke bak met droefenis. Alsof het bedrijf de afgelopen tien jaar van de buitenwereld is afgesloten geweest.
Ik ben pas net begonnen met deze serie, maar Organon is met kop en schouders de slechtste ervaring tot nu toe. Even een paar uppers slikken om deze ervaring zo snel mogelijk te vergeten.
Chris Stapper
says:Ik ben het met Bas eens – een mailadres vermelden is een prima manier van je adres communiceren. Je adres staat in het lijstje van gegevens altijd boven je mailadres (ook op elk kaartje zo), dus in die volgorde.
Wel eens dat er ‘stuur je sollicitatie naar’ had kunnen staan, dat was mooier geweest.
Ik wil ook bioprocess technician worden! Had ik maar een betastudie moeten doen.
Bas van de Haterd
says:veel mensen zien een e-mail en een brief als iets gelijkwaardigs en het briefgeheim is ook van toepassing op e-mail. Je bent zo wel op elke slak zou aan het leggen. Toegegeven, het kan beter en duidelijker, zonder meer. Maar ik zie 10 keer liever dit dan een formulier van 5 of meer vragen!
Marc Drees
says:@Bas:
Als er had gestaan: Stuur uw sollicitatie naar, dan had ik nog het idee kunnen hebben dat ik via het e-mail adres had kunnen solliciteren.
Maar Stuur uw sollicitatiebrief naar…. Don’t make me think!
Zeker als er ook nog eens als eerste een adres wordt genomen.
Ik ga er dus vanuit dat Organon mij vraagt om via snail mail te reageren. En niet via e-mail
Bas van de Haterd
says:Hoezo, geen mogelijkheid online te solliciteren. Wat een onzin, een e-mail adres is het ideale online kanaal. Tenminste, behalve voor Marc Drees, maar dat zeggen wel de overgrote meerderheid van alle potentiële werkzoekende.