Apple is een populaire werkgever. Zij is namelijk de nummer 45 uit het Intermediair Imago Onderzoek 2008.
De eisen aan de wervingssite van een populaire werkgever zijn hoger dan die van minder bekende werkgevers. Als deze populaire werkgevers zich tenminste rekenschap geven van de impact van hun wervingssite.
En dat is precies wat ik onderzoek in deze serie over Favoriete werkgevers.
De homepage
Zo ziet de homepage van Apple er uit. Met hele mooie laptops:
Met rechts onderin, in het door mij gemaakte rode kadertje: Werken bij Apple. Er is dus een directe link aanwezig op de homepage; maar vraag niet hoe… Bij de nodige schermen/resoluties zal deze hyperlink zeker below the fold worden geslingerd.
Werken bij Apple is in het Engels. Wat overigens wel te verwachten was:
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen Apple Pro en Apple Store banen; er wordt een hot job getoond en er is een hyperlink How to apply.
Informatie
Nou, dat is meer dan overzichtelijk; laten we maar eens met de Apple Store beginnen.
Nou, da’s niet veel soeps, dan maar eens op een land geklikt: UK. En daar krijg ik een lijst met vacatures; maar met heel aardige, korte omschrijvingen: Geinig, he?
Verder is er de mogelijkheid tot een virtuele verkenning van een Apple Store. En dat zal er ongetwijfeld heel fraai uitzien, maar dan moet ik weer een quicktime plugin laden. En daar heb ik geen zin in.
Er is overigens geen direct link naar enige bedrijfsinformatie. Blijkbaar gaat Apple er vanuit dat iedereen het bedrijf al door en door kent…
Apple Pro is niets meer dan een opsomming van vacatures die er aanzienlijk minder aantrekkelijk uit ziet dan de lijst hierboven. En de How to apply link laat dit zien:
Nou, dat is niet veel soeps. Dat had ik ook wel kunnen raden. En die area of interest of Make selections to narrow you job search bestaan helemaal niet op deze site!
Er is echt niets te vinden op de Apple wervingssite. Geen informatie over het bedrijf, geen testimonials, helemaal niets. Onvoorstelbaar!
Solliciteren
Nou, ik ga maar solliciteren; want veel meer is hier niet te beleven. En dat doe ik via de Apple Pro ingang; waar dit alles is wat wordt getoond:
Een opsomming van functies en locaties. Wat een warm gevoel krijg ik hier van… Vooral omdat ik plotseling in een ATS lijk te zijn aanbeland.
En alsof dat nog niet erg genoeg is, kijk dan eens naar de vacature:
In een belachelijk klein lettertype; een enorme lap ongelofelijk saaie tekst. Met onderaan de verwarrende knoptekst: Create profile in plaats van Apply.
En alsof dat nog niet genoeg is; dit krijg ik te zien als ik op die knop Create profile klik:
Apple wil duidelijk niet dat ik solliciteer…
Maar ik zet door en moet dus een account aanmaken. Wat ook al niet vanzelf gaat; maar uiteindelijk kan ik een profiel aanmaken. Waarbij ik een CV kan laten extraheren; maar dat doe ik maar even niet. Tenslotte is het fake CV een wel heel leeg document.
Na ook nog eens twee keer de Privacy policy te hebben bevestigd heb ik eindelijk gesolliciteerd bij Apple. Zo, dat zit erop, nou maar wachten op de e-mail.
De e-mail
Die overigens vrijwel direct wordt afgeleverd. Da’s weer mooi meegenomen. Alleen de kwaliteit is weer droefmakend:
Hi. Daar heb ik mijn voor- en achternaam voor ingevuld. Om volstrekt onpersoonlijk te worden benaderd. En de titel: Thank you for your interest. Ik heb gesolliciteerd!
Nee, ook deze e-mail is van een ongekend slecht niveau.
Conclusie
De wervingssite van Apple is een absoluut dieptepunt. Voor een bedrijf wat zulke prachtige en aaibare producten maakt is het werkelijk verbijsterend hoe afgrijselijk en kil hun wervingssite is.
Een absolute turn-off en een site die volstrekt misstaat bij een favoriete werkgevers. Apple moet zich diep gaan schamen.
Ellena
says:Ik heb na een sollicitatie via de site ook helemaal niks meer gehoord, op de (inderdaad zeer onpersoonlijke) automatisch gegenereerde bevestigingsmail na. Erg slecht..
Bram
says:wat herkenbaar… en dan heb je nog niet eens vermeld dat je na deze sollicitatiemolen werkelijk niks meer van ze hoort. Ook niet als je enkele malen naar Bunnik hebt gebeld en er vervolgens niet wordt opgenomen of voicemail krijgt…
Marc Drees
says:@Bas:
Ja, goed he!
Ik was geschokt toen ik deze ordinaire pop-up zag verschijnen. En ik ben als verstokte Windows gebruiker toch heel wat gewend!
En Store Pro’s bestaan blijkbaar niet
Bas van de Haterd
says:Zouden ze dat van Windows afgekeken hebben? Are you sure? Are you really sure?
Vind het apple pro en apple store trouwens wel heel vervelend over komen. Ik zou het als store medewerker niet leuk vinden geen pro te zijn!
Marc Drees
says:@Chris:
Ik weet niet of Apple een referral programma heeft; maar zelfs in dat geval is het bedroevend hoe weinig informatie er op de site te vinden is.
Chris Stapper
says:Driewerf hoera, dit was precies wat ik dacht toen ik aan DW werkte.
Dat pop-upje zegt nog net niet ‘are you REALLY sure…’.
Blijkbaar zijn werkgevers als apple zo populair dat ze ook nu nog de nodige aanmeldingen krijgen. Of misschien gaat dat via-via en niet via de site..?