Friesland Foods is een populaire werkgever. Zij is namelijk de nummer 44 uit het Intermediair Imago Onderzoek 2008.
De eisen aan de wervingssite van een populaire werkgever zijn hoger dan die van minder bekende werkgevers. Als deze populaire werkgevers zich tenminste rekenschap geven van de impact van hun wervingssite.
En dat is precies wat ik onderzoek in deze serie over Favoriete werkgevers.
De homepage
En dit is wat ik zie als ik naar Friesland Foods surf:
Met in de linker navigatie een link Carrière. Die me naar een zeer beperkte wervingssite brengt:
Twee links (vacatures en werkenenlerenin1…) en twee PDF downloads (Jaarverslag 2007 en Reputaties van bedrijven zit in de lift). En dat is het. Helemaal geen informatie
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik vandaag wel eens heel snel klaar zal zijn…
Informatie
Voor professionals ben ik snel klaar. Naast het Jaarverslag biedt Friesland Foods geen enkele informatie. Voor leerbanen is er een actiesite; Werken en leren in 1:
Maar ik ben niet op zoek naar een leerbaan. Dus kan ik slechts naar vacatures turen. Dus klik ik maar op de hyperlink Vacatures.
Solliciteren
Om vervolgens dit ‘tussenscherm’ te zien:
Fraai he! Geen letter informatie maar wel een overbodig scherm vullen met deze ‘info’. En dit is de pagina die ik te zien krijg als ik nog een keer op vacatures klik:
Waarom zou Friesland Foods niet even de moeite hebben genomen om iets uit te leggen over de werkmaatschappijen; en de diverse functiegebieden? Is dat teveel werk?
Na wat zoekwerk ga ik voor de functie van Culinair adviseur. Heb ik altijd al willen worden. En de vorige Culinair adviseur is volgens de vacaturetekst met pensioen gegaan. Dus het is ook nog eens een redelijk gezonde baan….
Als ik wil solliciteren moet ik eerst een persoonlijk profiel aanmaken… En dat ziet er zo uit:
Alsof het niets is. En een CV hoef ik niet te plakken…
Jammerlijk veel en vermijdbaar werk. Maar ja, als favoriete werkgever denk je misschien dat je dit kan maken?
De e-mail
Dit is wat ik in mei van de automatische e-mail response van Friesland Foods ontving:
Maar wat zie ik deze keer? Een gigantische verbetering! Helemaal aan het eind van het proces laat Friesland Foods zien dat ze het wel kan:
Ik vind zomaar een fatsoenlijke titel van de e-mail; een persoonlijk e-mail adres (helaas met de toevoeging Connexys) en een compacte en duidelijke e-mail. Met een concrete termijn waarbinnen ik een antwoord mag verwachten en een (overigens zinloze) hyperlink naar meer informatie over Friesland Foods. Die in ieder geval op de wervingssite niet te vinden is.
Natuurlijk zijn er nog een aantal punten ter verbetering; maar deze e-mail is een voorbeeld van hoe de rest van de site zou moeten zijn!
Conclusie
Een droevigmakende ervaring; de wervingssite van Friesland Foods. De wervingskracht van deze site is ver beneden het vriespunt en zou mij direct op zoek laten gaan naar een andere favoriete werkgever. Lang voordat ik een fraaie e-mail zou kunnen ontvangen…
En dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Marc Drees
says:@Cees:
Ja, dat doe ik. Maar niet achteraf.
Met de online sollicitatie laat ik meteen weten dat de resultaten van het onderzoek gepubliceerd worden en waar ze het kunnen vinden.
Dat betekent overigens dat bedrijven waar ik niet online kan solliciteren geen melding krijgen.
Cees
says:@Marc,
Uit nieuwsgierigheid. attendeer je de onderzochte bedrijven ook op jouw bevindingen achteraf?
Gr. Cees
Marc Drees
says:@Doron:
Ik geef met regelmaat suggesties dus er is geen enkele noodzaak om klant te worden van RecruitmentLab. Hoewel ik daar natuurlijk nooit problemen mee zou hebben.
In dit geval was de omvang van de informatie echter zo minimaal/afwezig dat ik dan wel bezig zou kunnen blijven. En dat vond ik toch wel wat erg overdreven.
Doron
says:Hoi Marc, mischien een idee om tevens suggesties te geven hoe het naar jouw inzicht beter kan? Of moet men daarvoor straks maar klant worden van recruitment lab?
Marc Drees
says:@Martijn:
Als werkgever zullen ze ongetwijfeld goed zijn; maar ze laten er verrek weinig van zien op hun site. ’t Ken net. Of zoiets.
martijn betgem
says:@ Marc, tja, Friesen he? Kort van stof. Ik had de site ook al eens bekeken. Toch is het in Friesland sinds jaar en dag een goede bekende op de arbeidsmarkt.