Nog meer favoriete werkgevers

Naast het Intermediair Imago Onderzoek is er blijkbaar ook de Motivatie Monitor. En ook die kijkt naar de favoriete werkgevers onder jongeren. En ook die heeft natuurlijk een top 10.

Natuurlijk zitten er forse verschillen tussen beide lijstjes, maar er zijn ook een aantal opvallende overeenkomsten. Zoals blijkt als we de beide lijsten eens naast elkaar zetten:

  1. Het Rijk (—)
  2. Shell (2)
  3. KLM (6)
  4. Unilever (4)
  5. Rabobank Groep (3)
  6. Coca-Cola Enterprises (—)
  7. L’Oréal Nederland (—)
  8. Sara Lee International (35)
  9. Campina (—)
  10. Ernst & Young (39)

De nummer 1 bij de Motivatie Monitor is een beetje een vreemde eend in de bijt. Intermediair heeft allerlei afzonderlijke Rijksorganisaties apart benoemd; de Motivatie Monitor heeft ze alleemaal op een hoop gegooid. En er staan behoorlijk wat overheidsclubs in de Intermediair top 50.

De nummers 2 tot en met 5 in de Motivatie Monitor komen ook in de top 10 van Intermediair voor; dus dat klopt wel zeer behoorlijk.

Maar vanaf nummer 6 is het ineens afgelopen. Geen enkele overeenkomst tussen beide lijsten. Waarbij het met name opvalt dat de nummers 6, 7 en 9 van de Motivatie Monitor niet eens in de top 50 van Intermediair voorkomen. En de andere twee een heel stuk lager.

Nou, ik zal Coca-Cola, L’oreal en Campina dan maar aan mijn lijstje van te onderzoeken wervingssites van favoriete werkgevers toevoegen. Hoera…

Achtergrond
Voor de Motivatie Monitor 2008 zijn 1372 hoogopgeleide studenten en starters ondervraagd. De achtergrond van de respondenten varieert: economisch, technisch, ICT en gedrag & maatschappij, maar allen wo of hbo.

De Motivatie Monitor wordt elk jaar uitgevoerd door Bureau Veldkamp in opdracht van Nobiles Media, arbeidsmarktspecialist voor studenten en starters.

Geef een reactie

1 Comment
  • Geert-Jan
    says:

    @Marc,

    het grootste verschil tussen beide onderzoeken (en ik ken de vragenlijst van de Motivatie Monitor niet) zal waarschijnlijk gelegen zijn in het feit dat Intermediair een open vraagstelling hanteerd (evenals de Meest Favoriete Werkgevers raking van iG!). De Motivatie Monitor zal waarschijnlijk een rij(tje) met werkgevers hebben voorgelegd. Daarbij uitgaande van internationale rijtjes, zoals die van Universum, zie je L’oreal en Coca Cola in een keer terug komen. In een open vraagstelling scoort L’oreal nauwelijks. In een geholpen vraagstelling wel.
    De vraagstelling is dus erg belangrijk bij dit soort rijtjes….