Mijn verlanglijst als bezoeker van vacaturesites is toe aan haar derde aflevering. Voorgaande afleveringen zijn hier te vinden. Hoewel ik voor de Kerst klaar wilde zijn denk ik dat de volledige wensenlijst rond oud en nieuw pas gereed is…
Vandaag ga ik in op mijn derde wens; bied mij research mogelijkheden.
Huidige situatie
Laat ik eerst even uitleggen wat ik met die research mogelijkheden bedoel.
Op dit moment hebben vacaturesites soms een index van bedrijven. Dit is meestal bedoeld om meer omzet te genereren, maar biedt bedrijven tevens de mogelijkheid iets over zichzelf te vertellen.
Helaas is dit meestal niets meer dan corporate speak, en de informatie staat volledig los van het primaire zoekproces van een werkzoeker: het zoeken naar vacatures.
Natuurlijk is het zo dan een werkzoeker met interesse in een vacature ook zelf op zoektocht kan gaan. Helemaal waar. En het toont dat de werkzoeker zich daadwerkelijk in wil spannen om meer van het bedrijf te leren. Allemaal waar.
Gewenste situatie
Maar wat is er op tegen om die zoektocht te faciliteren? En ervoor te zorgen dat de werkzoeker allerhande informatie, direct geassocieerd met een interessante vacature, kan verkennen?
Het is niet moeilijk om te doen en het is wel zo vriendelijk. Een beetje meedenken met de werkzoeker, zal ik maar zeggen.
Wat zijn zoal de mogelijkheden? Nou volgens mij zijn die redelijk uitgebreid; een beetje afhankelijk van de omvang van het bedrijf en wat ze zelf al op allerlei plaatsen over zichzelf hebben verteld.
Voor bedrijven die niet al teveel online beschikbaar hebben zou een vacaturesite een portfolio moeten bieden waar een bedrijf allerlei informatie in kan plaatsen. Zoals arbeidsvoorwaarden, het solliciatieproces, informatie over het bedrijf, de producten, prijzen die zijn gewonnen, interviews in kranten en tijdschriften, etc.
Bedrijven met meer informatie online kunnen in datzelfde portfolio verwijzen naar locaties op Internet waar die informatie kan worden gevonden, met een kort inleidend verhaaltje. Tenslotte hoeft een een bedrijf haar Hyves of Linkedin pagina niet nog een keer over te doen bij elke vacaturesite waar ze haar vacatures plaatst.
Op deze manier kan bij elke vacature die een werkzoeker bekijkt allerlei links ter informatie worden aangeboden. En als een werkzoeker heeft gesolliciteerd is het wel zo handig om nogmaals dezelfde informatielinks aan te bieden.