Online solliciteren: leer van fouten bij online betalen

shopping_cart_empty Wat is het verschil tussen een online sollicitatieproces en een online betaalproces? Mijn antwoord: Heel weinig!

Daarom vind ik het altijd interessant om te kijken wat er mis kan gaan bij zo’n online betaalproces. Want daar kan online recruitment veel van leren.

In een recent rapport geeft Forrester een belangrijke redenen waarom er nog altijd zoveel mensen afhaken tijdens een online betaalproces:

  1. Onvoldoende ondersteuning en gebrekkige foutafhandeling
  2. Inefficient gebruik van beschikbare schermruimte
  3. Overdreven gegevensuitvraag
  4. Chaotisch betaalproces
  5. Onduidelijke informatieverschaffing

Bij een online betaalproces betekent afhaken direct en concreet omzetverlies. Dit is niet het geval bij een drop-out tijdens een online sollicitatieproces. Toch zou het aardig zijn als de kosten van gemiste aannames konden worden berekend in termen van gemiste omzet.

Ik ben er vrij zeker van dat in zo’n geval er voortaan anders tegen gemankeerde online sollicitatieprocessen wordt aangekeken.

In een vijftal afleveringen zal ik nader ingaan op geconstateerde redenen. En niet alleen het probleem maar ook de (altijd eenvoudige) oplossing beschrijven.

Geef een reactie