Glassdoor bewijst waarde

Logotype GlassdoorGlassdoor, de vergelijkingssite voor werkgevers, laat zien dat ze geen eendagsvlieg is. Wat natuurlijk te danken is aan de talloze werknemers die de moeite hebben genomen om hun eigen bedrijf te beoordelen.

Maar daar staat dan ook wel het nodige tegenover. Want Glassdoor komt met allerlei geconsolideerde informatie die weer verdomde interessant zijn voor werkzoekenden. Of anderen…

De blog van Glassdoor is in dit verband de moeite waard om te volgen. Want hier geeft Glassdoor met enige regelmaat zeer interessante voorbeelden van wat zij met de informatie kunnen doen. Zomaar een aantal voorbeelden:

De grote drie
De grote drie auto fabrikanten in Amerika zijn GM, Ford en Chrysler. Voor wie het is vergeten, deze drie fabrikanten vroegen in eerste instantie om een bailout pakket van $50 miljard.

En dankzij Glassdoor krijgen we nu ook een inkijkje in hoe de werknemers naar het eigen bedrijf kijken. En dat kan ook nog eens worden samengevat in harde cijfers; met een waardering voor het bedrijf en de CEO.

image Wat dat betreft zit Chrysler en zijn CEO in wel zeer zwaar weer…

Aardige en nare CEO’s
Glassdoor was vanaf het begin uniek doordat ze niet alleen het bedrijf maar ook de CEO lieten beoordelen. En dat werpt zo zijn vruchten af. Want wat te denken van een lijst van meest populaire en minst populaire CEO’s?

Eerst maar eens de meest populaire CEO’s:

image En dan de 5 minst populaire:

image

Het is natuurlijk niet geheel verwonderlijk dat er een sterke relatie is tussen de waardering van de CEO en die van het bedrijf.

En ik zou niet graag in de schoenen van Steve Odland staan. Want een waardering van 4% lijkt me toch niet een garantie op een lang en succesvol bestaan als CEO.

Beste bedrijven
Als Intermediair een top 50 van favoriete werkgevers kan maken dan moet Glassdoor dat toch ook kunnen? Natuurlijk. Want op basis van bijna 75.000 reacties komt Glassdoor tot zo’n lijst.

Met de volgende top 10:

image

Conclusie
De data die Glassdoor verzameld kan voor velerlei doeleinden worden gebruikt. En zoals bovenstaande voorbeelden duidelijk maken, biedt dat zeer interessante inkijkjes achter de schermen.

Inkijkjes waar werkzoekers hun voordeel mee kunnen (en moeten) doen.

Geef een reactie

2 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Ik zou wel eens een correlatie willen zien met beurskoersen, vooral of het ook een voorspellende waarde heeft. Als je b.v. de CEO approval rating ziet dalen of de disaproval rating ziet stijgen, de koers in de maanden erna gaat dalen. En visa versa natuurlijk.