NS is een populaire werkgever. Zij is namelijk de nummer 34 uit het Intermediair Imago Onderzoek 2008.
De eisen aan de wervingssite van een populaire werkgever zijn hoger dan die van minder bekende werkgevers. Als deze populaire werkgevers zich tenminste rekenschap geven van de impact van hun wervingssite.
En dat is precies wat ik onderzoek in deze serie over Favoriete werkgevers.
De homepage
Die ziet er zo uit:
Met de optie Werken bij NS dus verscholen onder het navigatie-item Over NS. En dan kom ik dus op de wervingssite van de NS terecht:
Met als eerste een voorziening voor slechtzienden:
En hele dikke plus voor de NS!
Zo ziet dezelfde pagina er overigens in de standaard lay-out uit:
Duidelijk en rustig. Global navigation met als opties Werken bij NS, Werkvelden, VMBO/MBO, HBO/WO Vacatures en Activiteitenkalender. Verder een link naar een video over de NS en een top 5 vacatures.
NS kiest voor een vreemde indeling; met een onderverdeling naar opleidingsniveau in plaats van werkervaring.
Informatie
Het is fijn dat er een activiteitenkalender is, maar wat ik ongelofelijk stom vind is dat in het overzicht de datum van de activiteit niet wordt getoond. Hallo, het is een kalender
Het is natuurlijk onzinnig dat je hiervoor moet doorklikken…
Het nagivatie item Werkvelden toont een groot aantal mogelijke werkgebieden; elk met een korte tekst en 5 vacatures. Helaas, helaas, geen verhalen van medewerkers..
Alle aanwezig informatie is behoorlijk beknopt maar wel duidelijk. Er is echter vrij weinig informatie aanwezig en dat is toch wel een gemis. Over een zo grote organisatie als de NS is veel meer te vertellen dan op deze site te vinden is.
Solliciteren
Nou, dan ga ik maar eens op jacht naar een baantje:
Een uitgebreide serie selectiemogelijkheden. En dat voor in totaal 61 vacatures.
Ik besluit om maar eens als Business Consultant HiSpeed te gaan solliciteren; ook al heb ik geen idee wat dat allemaal betekent.
Jawel, helaas. Ik moet me registreren. Hoewel het aantal velden meevalt is het natuurlijk volstrekt overbodig.
En dan kom ik op een pagina waar ik een aantal gegevens moet invullen. En aan het einde van de pagina staat dit:
Wat is dit nu voor ronkende onzin? Ik moet een checkbox aanklikken om aan te geven dat ik alles heb ingevuld? Krankzinnige interactie! En hij wordt nog gekker. Want als ik die checkbox niet aanvink maar vervolgens op Gegevens opslaan klik, krijg ik dit te zien:
Welke braindead heeft dit verzonnen? Haal weg die zin en die Vinkbutton!
Om vervolgens een volstrekt overbodige vervolpagina te krijgen met slechts een doel; het uploaden van een CV en/of brief. Dat had ook wel allemaal op één pagina kunnen worden gezet. O ja, ook op deze tweede, vermijdbare pagina staat weer die idiote Vinkbutton.
De e-mail
Die liet niet lang op zich wachten:
En het is aantal fouten in deze e-mail is niets eens op de vingers van twee handen te tellen. Diep triest.
Conclusie
Een buitengewoon magere ervaring; die alsmaar slechter wordt naarmate je verder in het proces komt. Met als absolute minpunten de Vinkbutton en de e-mail.
Een wanprestatie voor een favoriete werkgever.