Siemens is een populaire werkgever. Zij is namelijk de nummer 33 uit het Intermediair Imago Onderzoek 2008.
De eisen aan de wervingssite van een populaire werkgever zijn hoger dan die van minder bekende werkgevers. Als deze populaire werkgevers zich tenminste rekenschap geven van de impact van hun wervingssite.
De homepage
Die ziet er dus zo uit:
In het rode kadertje staat het: Werken bij Siemens. En die link geeft toegang tot de wervingssite:
Nou, hier lijkt het nodige te vinden; en ook nog eens aardig georganiseerd:
- Aan de linkerkant een navigatie voor verschillende categorieën werkzoekers (Stagiairs & afstudeerders, Starters, Professionals, Vacatures en Open sollicitatie)
- In het midden wat wervende informatie over Siemens en links voor Starters en Professionals.
- Aan de rechterkant Recente vacatures, Interessante links en een link naar een vacature e-mail agent.
Informatie
Ik ga maar eens buurten bij de Professionals. En daar toont zich de eerste gemiste kans:
Want de recente vacatures veranderen niet met de keuze die ik maak. Zo zien Stagiairs, Starters en Professionals exact dezelfde recente vacatures. Niet erg, maar wel een kans gemist.
Er zijn drie keuzes: Wie we zoeken, Waarom Siemens en Wat we bieden.
Als ik bij Waarom Siemens kijk, zie ik een aantal testimonials:
Helaas, helaas: alleen tekst met een foto van een hoofd. Wel goed is dat onderaan de (te lange) tekst er de mogelijkheid is met de persoon in contact te treden. Via het zakelijke e-mail adres. Dat had ik nog niet eerder gezien!
Onder de link Wat we bieden wordt compact relevante informatie gegeven. De link Wie we zoeken biedt eigenlijk geen toegevoegde waarde. Siemens zoekt eigenlijk iedereen.
Bij de interessante links zit ook nog een internationale vacaturesite, informatie over het sociale beleid en Nieuws. En onder de laatste link zit informatie verborgen over carrièrebeurzen en –evenementen waar Siemens aanwezig zal zijn. Zonde, iets te ver verstopt.
Solliciteren
Nou, laat ik maar eens kijken wat Siemens voor mij in de aanbieding heeft.
De zoekpagina ziet er duidelijk anders uit; de ATS (in dit geval MrTed) schijnt er nadrukkelijk doorheen:
Het blijft toch jammer dat je van design ineens naar een ordinaire pagina moet springen als je naar vacatures gaat zoeken. Hoeveel zou het nou helemaal kosten om een naadloze integratie vanuit het perspectief van de gebruiker mogelijk te maken?
En wat een vreemd zoekcriterium: Functiefamilie. Zou Siemens nog nooit van Functiegroep of Functie categorie hebben gehoord? Of is dit rechtstreeks uit het Duits vertaald?
Ik ga maar eens voor de functie: Project Leader (Senior Consultant SAP BI). Een mooie mond vol, daar hou ik wel van. Klik. Er wordt een nieuw window geopend en dit zie ik daar:
Siemens laat nu zelfs de schijn varen dat ik in een ATS ben beland. De favicon is van MrTed, dus nu is het helemaal duidelijk. En wat is het weer gruwelijk…
En de volgende pagina verteld me dat in stap 1 van 5 ben beland… Och, och… En stap 2 is al een ramp. Want als ik alle verplichte velden heb ingevuld en op de knop Volgende klik, krijg ik dit te zien:
Stel je voor dat ik die stomme gebruiker zou willen helpen door aan te geven wat nog ingevuld moet worden? Het moet toch niet veel gekker worden! Ze zoeken het zelf maar uit.
Waardoor je allerlei zinloze velden met willekeurige tekens gaat vullen. Handig hoor!
Na vier stappen te hebben doorlopen heb ik dan eindelijk gesolliciteerd.
De e-mail
Dit kreeg ik als reactie:
En dat kan er meer dan redelijk mee door.
Conclusie
Geen beste ervaring moet ik zeggen. Eigenlijk ronduit teleurstellend. Helaas voor de werkzoeker is Siemens de zoveelste in het rijtje favoriete werkgevers die er met de pet naar gooit. Gelukkig voor Siemens is het de zoveelste werkgever die er met de pet naar gooit.
Mijn koninkrijk voor een goede wervingssite bij een favoriet werkgever…