Vandaag een posting met een ferme dosis frustratie. Want hoewel ik in eerste instantie iets wilde vertellen over het maken van een profiel struikelde ik over een frustrerende functie: het inloggen.
Inloggen hoort pijnloos te zijn; zeker bij een vacaturesite. En Monster laat zien daar absoluut niets van begrepen te hebben. En ik was daar het slachtoffer van.
Het eerste wat ik doe is via de homepage proberen in te loggen. En als zoveel gebruikers van een site die je onregelmatig bezoekt, ben ik niet geheel zeker van de juistheid van mijn wachtwoord. En dat blijkt:
Wat is dit nou voor foutboodschap? Wat is ongeldige informatie? Nu ben ik in verwarring, en er niet meer zeker van dat ik nog een actief account heb. Dus besluit ik om me dan maar te gaan registreren.
En wat zie ik tijdens dat registreren als ik hetzelfde e-mail adres invoer?:
Had Monsterboard dat niet meteen kunnen melden bij mijn mislukte inlogpoging? Dat had me een ritje naar de registratiepagina bespaard. En waarom is deze foutboodschap in twee kleuren tekst? Heeft dat misschien een bijzondere betekenis?
En nog veel belangrijker: waarom biedt Monsterboard niet meteen een hyperlink naar een aanvraag voor een nieuw wachtwoord in deze situatie?
Dus klik ik nogmaals op inloggen om vervolgens een inlog pop-up voor mijn neus te krijgen. Waar ik per ongeluk direct op de knop Inloggen klik. Met het volgende resultaat:
Wat is dit nou weer!? En nog belangrijker, wat betekent dit voor mij? Kan ik nu niet meer inloggen, of een nieuw wachtwoord aanvragen? En waarom begint in deze foutmelding ineens elk woord met een hoofdletter?
Er blijkt niets aan de hand te zijn; ik kan gewoon een nieuw wachtwoord aanvragen. Met de volgende stommiteit:
Het bovenstaande voorbeeld is de situatie waarin een gebruiker (na vermijdbare verwarring dankzij de foutboodschap) op de hyperlink Wachtwoord vergeten? zou klikken. En wat ziet die gebruiker dan? Dit:
Wat een dramatisch blunder! Het e-mail adres wordt niet eens meegenomen! Hoe is het mogelijk… Broddelwerk!
Als ik dan eenmaal mijn e-mail adres heb ingevuld en op Versturen heb geklikt, krijg ik netjes een nieuw wachtwoord toegestuurd. En dat gebeurt in deze e-mail:
Jawel, voor een wijziging van mijn wachtwoord krijg ik deze omvangrijke e-mail met allerlei informatie waar ik niet om heb gevraagd. Als na de hyperlink Change your password (waarom in het Engels) de afsluiting had gestaan had ik als gebruiker meteen geweten wat ik had moeten doen. Nu zit ik eerst te scannen wat ik met deze e-mail moet.
Conclusie
Monsterboard straft gebruikers die hun wachtwoord zijn vergeten. En ze doet dat met overgave. Want een gebruiker mag zijn wachtwoord blijkbaar niet vergeten. Tenminste niet van Monsterboard.
Voor een bedrijf dat zegt naar haar gebruikers te hebben geluisterd is dit een voorbeeld van het tegenovergestelde. Steve Krug en Alan Cooper staan ongetwijfeld hoofdschuddend toe te kijken…
J. Van den Berg
says:Ik John van den berg lukt het niet om een account aan te maken zodat ik kan solliciteren op de functie van Opzichter dagelijks onderhoud .
Als ik deze dan heb kan ik mijn cv versturen.
Mijn mobiele telefoon u’s 0641012333
vrgr. John van den Berg