Monsterboard over Monsterboard

Natuurlijk hoort bij een nieuwe site van een grote partij ook een heuse persconferentie. En ik was ook uitgenodigd! Buitengewoon sympathiek en niet een kans die ik voorbij laat gaan.

Dus samen met het creme de la creme van de Nederlandse journalistiek, waar ik natuurlijk niemand van kende, zat ik nerveus te wachten op wat er komen ging.

De persconferentie
De persconferentie kende meerdere sprekers. Allereerst een korte introductie door Diana Krieger (MD Monster Benelux) die vervolgens het podium overdroeg aan Hugo Sellert (Research Manager Monster Worldwide) .

Sellert gaf een kort beeld van de economische situatie volgens Monster, via de laatste resultaten van de Monster Employment Index (MEI). Monster wil zich hiermee blijkbaar tonen als een kennisinstituut van de arbeidsmarkt.

Het blijft merkwaardig om een vacaturesite een employment index te zien presenteren op basis van eigen onderzoek. Tenslotte is het geen informatie die uit de database van Monster wordt afgeleid. Maar goed.

Het niet verwonderlijke verhaal is dat het aantal vacatures afneemt. Een proces wat we al wekelijks kunnen volgen dankzij JobFeed en dus geen enkel nieuws bevatte.

Daarna nam Krieger het stokje weer over met een enige strategische overwegingen die Monster waarneemt met betrekking tot (online) recruitment.

Met als belangrijkste statement dat de werkzoekende centraal wordt gesteld. Waarbij Monster de ambitie heeft om de werkzoeker een compleet carrière platform te bieden. De vraag is natuurlijk in hoeverre de werkzoeker naast een baan ook op zoek is naar zo’n carrière platform.

Als laatste licht Gabry van Beek (Product Director Benelux) de vernieuwingen van de nieuwe Monsterboard site toe. Met als overall statement: Monster(board.nl) is meer dan 90% is veranderd.

En dit is wat er volgens Van Beek nieuw, of vernieuwd is:

  • Registratie is eenvoudiger
  • Verbeterde weergave van vacatures na zoekresultaat
  • Sollictatieproces is vereenvoudigd
  • Er is een persoonlijke homepage
  • Er is een eigen profiel
  • Een CV creëren en ondehouden is vereenvoudigd

Al deze punten zal ik natuurlijk nog uitgebreid behandelen; met uitzondering van het 2e punt. Want die heb ik al bekeken en ik was niet bepaald onder de indruk.

De nieuwe site heeft een merkwaardige tweedeling; als werkzoeker heb je een profiel en een CV. Dat is inderdaad dubbelop en in mijn optiek zeer verwarrend. In een korte QA kwamen er gelukkig wel enige lichtpuntjes:

  • Monster gaat in de toekomst een upload van een bestaand profiel mogelijk maken. Al lijkt dat via een OpenID initiatief te verlopen, en daar ga ik mijn adem weer niet voor inhouden.
  • CV en profiel gaan in de toekomst waarschijnlijk samenvloeien. Mag ik hopen…

Op mijn vraag of Monster dan ook maar meteen Linkedin gaat overnemen wordt helaas geen antwoord gegeven. Overigens, waarschijnlijk heeft XING grotere behoefte aan een grote moeder…

Monster is ook heel trots op de mogelijkheid om bannering via doelgroepen te bieden. Dat betekent dat je als werkzoeker dus over de Monsterboard site ‘gevolgd’ wordt door dezelfde banner van dezelfde werkgever. Hoera?

Monster heeft hiervoor 39 doelgroepen/segmenten gedefinieerd; bestaande uit functiegroepen. Dus da’s redelijk rechttoe/rechtaan.

Voor werkgevers potentieel interessant. Maar hoe zit het met de combinatie van een functie van C1000 waar vervolgens een banner van AH bij wordt getoond? Daar zit ik als C1000 toch niet op te wachten?

Daar werd geen goed antwoord op gegeven. Dus als je wel een vacature plaatst maar niet bannert kan je concurrent dus bij jouw vacature komen te staan. Ik weet niet hoeveel bedrijven daar op zitten te wachten.

Nog een interesante tidbit: Monster heeft in totaal $ 80 miljoen besteed aan de ontwikkeling van deze nieuwe site. En dat is exclusief de investering in Trovix. Waar toch ook al zo’n slordige $ 72 miljoen voor op tafel was gelegd. Holy shit! Meer dan $ 150 miljoen voor een nieuwe site!

Die vacatures zullen voorlopig niet goedkoper worden op Monsterboard. En dat terwijl ik aan een artikel werk met de titel: Wanneer worden vacatures nu eindelijk gratis?…

En wat zit er voor de rest van 2009 in het Monstervat? Nou behoorlijk wat:

  • Carrièregids (obv 2500 banen)
  • Carrière benchmarking
  • Loopbaanplanning
  • Search & Match
  • Networking

De eerste drie onderdelen moeten nog in het eerste halfjaar het daglicht zien; de volgende twee voor het eind van 2009. Helaas konden de aanwezigen niet specifieker zijn.

Nawoord
Het worden spannende tijden voor Monster(board). Want de site biedt een hoop nieuwigheden die zowel door werkzoekers als werkgevers moeten worden geaccepteerd. En dat zijn uiterst weerbarstige groepen.

Hoe het ook zij; Monsterboard gaat veel verder dan de uiterst magere ‘vernieuwingen’ van JobTrack en Nationale Vacaturebank. Dat mag ook wel voor $ 150 miljoen natuurlijk. Of het echter voldoende is om het tij te keren is nog maar zeer de vraag.

Geef een reactie

3 Comments
  • Jan-Willem
    says:

    @ Marc: ze maken zeker wat stappen, maar $ 80.000.000,- zie je er toch echt niet vanaf…….Maar goed, geeft wel aan dat Monster de strijd alles behalve opgeeft!

    Even voor mijn begrip: hoeveel journalisten draven er nu op op zo’n persconferentie??

  • Marc Drees
    says:

    @Jan-Willem:
    Dat zijn de kosten die verleden jaar zijn gemaakt. Hoewel daarbij natuurlijk al wel rekening is gehouden met de toekomstige functionaliteit. Maar ik reken nog op ettelijke miljoenen meer; met name vanwege het geschikt maken van allerlei onderdelen voor de niet engelse markten. En daar gaat meer geld inzitten dan men op dit moment heeft becijferd, daar ben ik redelijk van…

  • Jan-Willem
    says:

    @Marc: Monster heeft wereldwijd zo’n 40 sites, dus “slechts” $ 2.000.000,- per land! En dat tegen de huidige Dollarkoers….. Koopje! 😉

    Is dat bedrag trouwens inclusief of exclusief de gebakken lucht die nog in het Monstervat zit? Of was dit alleen de investering tot nu toe?