Tijdens het onderzoek naar DE beste digitale sollicitatie ervaring van 2008, die gewonnen is door TenneT.
(Nog even een tip voor TenneT: Op de homepage staat: “TenneT zoekt talent”; om vervolgens niet te kunnen klikken op www.werkenbijTenneT.nl…)
Terug naar de inleiding van deze post. Tijdens dit onderzoek zijn er veel best practices naar voren gekomen. De best practice die ik nu naar voren haal is:
als ik na het lezen van een vacature site, waar ik meestal niet heel veel tijd voor neem, toch nog een vraag heb. Dat ik deze vraag zo snel mogelijk wil stellen. De best practice: Bol.com
Zodra ik in de adresbalk banen.bol.com typ zie ik linksonder (en denk WAUW):
Eerst een vraag stellen; in plaats van vertellen wie ik ben. Ben benieuwd wat er gebeurd als ik op volgende klik:
Zozo alleen voornaam, achternaam, geslacht en mailadres invullen en versturen die vraag.
Zo snel kan het zijn.
Harry van Loo
says:@Michel
Als ik op een computer zit waar geen outlook op zit, of soortgelijk programma. Moet ik zelfs meer invullen. (Bijvoorbeeld met een hotmail account. Eerst moet ik de adresbalk vullen met http://www.hotmail.com, inloggen… enz.)
@Martijn
Excuses? Ik zie het als een compliment:). Het gaat inderdaad om het tooltje, relatief snel en laagdrempelig.
martijn betgem
says:Marc = Harry! Excuses.
martijn betgem
says:Er zit een groot verschil tussen ‘een vraag stellen’ en ‘chatten’. Wij hebben in het verleden ook gestoeid met deze twee en onze conclusie is dat men wel gemakkelijk een vraag wil stellen, maar dat chatten al vaak een stap te ver is. Men orienteert zich vanuit de luie stoel en zit vaak niet te wachten op een gesprek dat alle kanten op kan gaan. Een vraag stellen is een prima middel om met mensen in contact te komen.
@ Marc, zou nog mooier zijn als dit tooltje onder elke, individuele vacature zou staan. Dan kan je je vraag direct, concreet stellen. Maar tooltje inderdaad en laagdrempelig.
Michel Rijnders
says:Dat is als je erover nadenkt nog meer invulwerk dan een e-mail versturen. Met alleen een e-mailadres vragen kost het nog minder moeite (al kan je iemand minder persoonlijk aanspreken) en een oplossing zoals chat is natuurlijk nog sneller en directer om je vraag te kunnen stellen 🙂