Zumeo is een business social network ontmoet personal branding site. En daarmee is ook meteen alles gezegd. Helemaal niets nieuws, maar in een heel fraai jasje; als je tenminste op de homepage afgaat.
Maar volgens Cheezhead heeft Zumeo naar haar gebruikers geluisterd. Da’s altijd goed; maar het is nog beter om eens te checken of dit slechts marketing babble is of ook echt iets te betekent heeft.
Het fraaie jasje
Zo ziet de homepage van Zumeo eruit:
En laten we eerlijk zijn, dat ziet er verdomd fraai uit! Maar zoals het gezegde gaat: van een fraai bord kan je niet eten. ‘Oftewel; het gaat om de inhoud.
Het eerste wat mij opvalt is dat zowel de beta indicatie als de tekst open for networking bij het logotype zijn verwijderd. Blijkbaar is networking toch iets minder belangrijk. En dat blijkt ook uit het volgende:
When the site first launched, Zumeo also learned that job seekers were generally overwhelmed by the job search process. At that time, only 10 percent of the site’s users felt social networking should be a goal, while the rest were more concerned with receiving a good job match.
Wat een verrassing. Werkzoekers zijn niet geïnteresseerd in social networking! Ze zijn geïnteresseerd in vacatures. En het zoeken van werk is per definitie niet een sociaal, maar een competitief gebeuren.
Maar goed, eens kijken of Zumeo ook heeft geluisterd naar mijn kritiek. En dat het aanmaken van een profiel een heel stuk eenvoudiger en waardevoller is.
Registreren
En bij de registratie begint het al fout te gaan:
Daar staat het: Job Match takes about 6 minutes. Zo lang duurt het dus niet op een vacaturesite, Zumeo! Daar duurt het namelijk maar 5 seconden voordat ik vacatures zie!
Natuurlijk heeft matching grote voordelen boven zoeken; maar zolang die voordelen betekenen dat ik eerst een heel profiel in moet vullen heb ik als site een wel heel hoge drempel te overwinnen…
Afijn, na mijn registratie moet ik dus gegevens invullen:
En daar is het nodige verbeterd; bovenaan de driestaps raket tot het vinden van vacatures; daaronder een tweede drietrapsraket voor het aanmaken van mijn live resume. Wat dat ook moge betekenen…
Maar er is duidelijk richting en structuur voor de gebruiker; ook al heeft hij/zij geen zin om al die moeite te doen.
Na het aanmaken van mijn live resume kom ik aan stap 2: Discover your strenghts:
Eerst een keuze uit een behoorlijke random set aan functies; vervolgens een serie waar/onwaar vragen over mijn voorkeuren, vaardigheden en zelfbeeld. Jawel.
En na ruim meer dan 6 minuten komt er vervolgens een analyse uitrollen, inclusief andere Zumeo leden waar ik geen enkele interesse in heb en een aantal banen die het best bij mij zouden passen:
Jawel, allemaal op 1 pagina. En de vacatures gaan uitsluitend uit van de functiekeuzes die ik heb gemaakt. Wat een lariekoek. En dat is matching?
Conclusie
Zumeo denkt misschien te hebben geluisterd naar hun gebruikers, maar niets is minder waar. Want gebruikers willen niet bij herhaling informatie invoeren. En ze willen zeker niet allerlei vage vragen in moeten vullen die vervolgens op magische wijze naar de juiste baan leiden?
Gebruikers willen graag gemak en controle. En in beide onderdelen faalt Zumeo nog steeds volledig. Zij het op een visueel zeer aantrekkelijke manier.
1 Comment