Recent kreeg ik een apart verzoek van een voormalige collega. Hij vroeg mij om de URL van zijn website in mijn Linkedin profiel op te nemen.
Deze website is voor hem van commercieel belang; hiervoor is een zo hoog mogelijke Google ranking natuurlijk een voorwaarde. En daar roept hij dus de hulp van zijn Linkedin contacten voor in.
En om het ons heel erg makkelijk te maken heeft hij zelfs een keurige ‘handleiding’ meegestuurd waarmee zelfs de grootste nono in staat is de site toe te voegen aan zijn/haar Linkedin profiel.
Hoewel ik mijn voormalige collega alle succes met zijn site wens ga ik dit niet doen. Allereerst omdat ik de drie plaatsen die Linkedin hiervoor biedt al heb gevuld met voor mij relevante links.
En verder vind ik het niet echt fatsoenlijk dat hij weliswaar mijn hulp vraagt maar daar niets tegenover stelt. Hoewel ik hem ken is ons laatste persoonlijke contact alweer zeven jaar geleden. Hij valt daarmee niet in de categorie vrienden waar ik zonder nadenken iets voor zou doen.
Maar los van deze gedachten geeft zijn vraag mij visioenen van auctions waarbij Linkedin leden hun linkslots verhuren aan de hoogste bieder. Als zoiets al niet bestaat; wat me ook niet zou verbazen.
Nieuwsgierig geworden ben ik ook even gaan kijken naar het aantal bezoekjes aan RecruitmentMatters via mijn Linkedin profiel. Dat zijn er in een maand tijd zo’n 75 op een totaal van meer dan 25.000 bezoekjes. Toch een zeer behoorlijk aantal. Dus naast een hogere Google ranking levert zo’n link ook nog eens aardig wat bezoekers op.
Geen twijfel over. Binnen no-time gaan we een levendige handel in Linkedin plaatsen zien! Wie is het eerst?
Chris Stapper
says:@Ruben
Laten we dat niet doorvertellen en onze LinkedIn link-plaatsen vrolijk op Ebay posten. Kijken wat het oplevert!
Ruben @ Freep
says:Volgens mij zijn de links in Linkedinprofiel een reffer en dus niet een directe link. Ze helpen dan dus niet bij je pagerank.