En Facebook is terug bij af…

logotype Facebook Meldde ik gisteren nog dat Facebook voor de zoveelste keer de rechten van haar gebruikers met voeten wilde gaan treden, vandaag blijkt dat Facebook op haar schreden is teruggekeerd.

En dus zijn de oude algemene voorwaarden weer van kracht. Sterker nog, Facebook begint een groep, de Facebook Bill of Rights and Responsibilities.

Waarmee Facebook graag wil weten wat haar gebruikers in de algemene voorwaarden willen hebben, en wat niet. Dat klinkt allemaal heel erg wikinomics en Web 2.0. En dat zou dus een goede zaak moeten zijn.

Gezien het buitengewoon dubieuze verleden van Facebook is wat mij betreft zien pas geloven. Tot dat moment is Facebook nog altijd een wolf in schaapskleren.

O ja, en van wie zijn die reacties die in die Facebook groep worden gedaan?

Geef een reactie

9 Comments
  • Monique roodeburg
    says:

    Je kunt wel van facebook afkomen, ik had gegoogeld want ik wou er ook af.
    Dan krijg je een link te zien, en even later als je er al op hebt geklikt, krijg je meteen mail in je messenger, dat je binnen 14 dagen wordt afgemeld en ook nooit meer op facebook kan terug komen.
    Ben blij dat ik er vanaf ben, vriendelijke groeten en succes allemaal, van Monique

  • Marc Drees
    says:

    @Thomas:
    En daar gaat het precies om. Eerst was er Facebook, en pas later kwamen er allerlei business modellen op. Waarbij gebruikers onvermoed geprostitueerd werden.

    Er was dus niet eerst een business model, er was eerst een site. Heel erg in de eerste Internet bubble gedachte: eerst marktaandeel en dan zien we wel verder.

    En dat verder zien betekende dus Beacongate, social ads en nu het zichzelf toeeigenen van data van gebruikers.

    Maar zoals ik al zei, lemmingen komen in alle soorten en maten. En ze blijven zich koddig naief meerdere keren van dezelfde klif afwerpen. Mijn zegen hebben ze.

  • Thomas
    says:

    Wat zeg je nou?? “Het is ook niet zo dat je als sociaal netwerk ten koste van je gebruikers een business model kan bedenken.”

    Volgens mij is er altijd éérst een business model en dan een site. 

    Ik ben helemaal met je eens dat Facebook niet de schoonheidsprijs verdient maar lees voor de grap de End User Agreement van je Google toolbar of MSN messenger eens door. Op dit moment is database marketing het enige valide business model voor online media.

    Daarnaast is de site 1.000 stappen vooruit op Hyves en ook nog eens internationaal.

    (Heerlijke bierpraat dit, zou wel een borrel lusten.)

  • Marc Drees
    says:

    @Thomas:
    Het gaat er niet om of je gegevens al dan niet van Internet verdwenen zijn; het gaat er om hoe een sociaal netwerk met jouw gegevens omgaat.
    En zoals ik ook al eerder heb aangegeven is Facebook in dat opzicht een zeer bonte koe. Volstrekt onfatsoenlijk. Het is ook niet zo dat je als sociaal netwerk ten koste van je gebruikers een business model kan bedenken. Hoewel; het aantal lemmingen op Facebook doet anders veronderstellen…

  • Thomas
    says:

    Ik begrijp het issue eerlijk gezegd niet zo. Het is een ilussie te denken dat je gegevens verdwijnen van internet als jij ze weg haalt.

    4 uit de 10 foto’s die geplaatst worden op social networks worden gedownload door de connecties van de eigenaar en niet meer verwijderd van de pc. De opmerkingen die je maakt zijn gemaakt en gelezen. Het enige wat facebook doet is ze ter eigen lering vastleggen ten behoeve van betere targeting.

    Het is net zoiets als tegen je lief zeggen:”Sschat ik ben vreemd gegaan maar we hebben in de terms of use vast gelegd dat je die gegevens niet mag opslaan. Blijf!”

    Ik begrijp dat veel mensen een ethisch bezwaar hebben tegen het opslaan van marketing gegevens. Helaas zie ik die zelfde mensen netjes hun bonus kaart bij de Appie Heijn inleveren, zegeltjes plakken bij de tank en hun handtekening zetten onder petities van goede doelen.

    Stuk voor stuk acties met het zelfde doel als facebook: Het verbeteren van customer insights ten behoeve van hogere omzet.