Een interessante posting van Seth Godin over de kracht van Google in relatie tot de online presence van gewone mensen. De essentie van zijn verhaal? Dat waar vroeger beroemdheden onder de microscoop van roddelbladen werden gelegd tegenwoordig iedereen met een actieve online presence hetzelfde lot beschoren is.
En je dus altijd op je hoede moet zijn als je online jouw kruimelspoor achterlaat. En dient te onderzoeken waar je nog verder wordt vermeld of genoemd.
Ik zie een hele nieuwe bedrijfstak onstaan; allemaal beginnend met personal branding:
- Personal branding adviseurs
- Personal branding bouwers
- Personal branding schrijvers
- Personal branding juristen
- Personal branding forensisch onderzoekers
- Personal branding detectives
- Personal branding schoonmakers
De meeste van deze beroepen hebben vooral een defensief karakter. En dat is misschien wel het meest deprimerende van deze hele hype.
Want het betekent dat je vanaf nu altijd op je hoede moet zijn. Nadenken bij wat je zegt en doet. Zeg spontaniteit en uitspatting gedag, want er is altijd wel iemand in de buurt die een kleine uitglijder tot een permanent brandmerk kan promoveren.
Vroeger kon je met een dronken kop nog tegen de kerkmuur aan pissen. Een gewoonte die in Leiden op 3 oktober massaal wordt gebezigd. Een gewoonte waar ik me natuurlijk nog nooit schuldig aan heb gemaakt…
Maar tegenwoordig moet je eerst naar boven, onder, opzij en achteren kijken of er niet toevallig een ‘vriend’ of bekende met een mobieltje een foto of video maakt van dit leuke tafereeltje. Om vervolgens jezelf de volgende dag op Internet terug te zien…
En één zo’n beeld kan jouw hele, zorgvuldig opgebouwde en gecultiveerde personal brand, direct naar de prullenbak laten verdwijnen. Oftewel, je kan de rest van je leven alleen nog maar op eieren lopen. En dan nog wel op je tenen. Wat een heerlijk vooruitzicht…
Wil jij een goed personal brand online? Begin dan maar alvast met het inhuren van personal branding juristen, detectives en schoonmakers. Je zal ze nodig hebben.
Wat een prachtig gat in de markt in deze donkere tijden. Al die werkloze recruiters kunnen voor zichzelf beginnen. Zet personal branding voor een willekeurige functie en je bent in business.
Bas van de Haterd
says:@Marc en Tessa, ik denk dat niet enkel mensen die online actief zijn per definitie een personal brand hebben. Ik denk dat iedereen per definitie een personal brand heeft. Immers, als ik iemand opzoek op Linkedin en ik kan hem niet vinden heb je ook meteen een beeld van hem/haar (die loopt achter bijvoorbeeld). Niet online aanwezig zijn is ook een imago…
En dan hebben we het niet over je personal brand bij collega’s, klanten, leveranciers, relaties, etc.
jos
says:En binnenkort worden deze ook gelanceerd
BrandedTalent.nl
IhaveSkills.nl
Marc Drees
says:@Tessa:
Ik denk toch echt dat iedereen die actief online is per definitie een personal brand heeft. Of hij/zij zich daarvan bewust is of niet. En daarmee dus een ‘celeb’ oude stijl is geworden. Met Google als de nieuwe Prive…
En Williamson heeft inderdaad stevig tegen de muur van het Vaticaan aan staan pissen. Maar de muren zijn me toch dik…
Tessa Faber
says:Personal Branding is voor mij vooral een mindset…
Uiteraard is het web DE manier om expres te bestaan in de 21e eeuw, maar niet iedereen die blogt, twittert, linkedint, hyvest etc is of heeft perse een “brand” en niet iedereen die een sterk merk is of heeft doet dat perse via het net.
Iemand die met zijn dronken kop tegen een kerkmuur plast en betrapt wordt, is niet per definitie “damaged goods”, maar gewoon dronken en menselijk…. (tenzij hij toevallig Williamsom heet, dan heeft ie wat uit te leggen aan zijn baas)
Marc Drees
says:@Tessa:
Dag mevrouw de personal branding coach! Personal branding is natuurlijk meer, de vraag is hoeveel meer. En het online personal brand heeft wel het grootste bereik. Met alle ‘vrolijkheid’ vandien
Tessa Faber
says:“Oeps” zei de personal branding coach voor vrouwen 🙂
Een dingetje: personal branding gaat NIET alleen maar over online identiteit….