Waar KPMG de 27e plaats in de ranglijst van favoriete werkgevers wist te bemachtigen, staat concurrent Deloitte een plaatsje hoger. Op nummer 26 dus. Dat wordt moeilijk kiezen voor geïnteresseerden, tenzij de wervingssite natuurlijk grote verschillen laat zien!
De eisen aan de wervingssite van een populaire werkgever zijn hoger dan die van minder bekende werkgevers. Als deze populaire werkgevers zich tenminste rekenschap geven van de impact van hun wervingssite.
De homepage
En zo ziet de homepage van Deloitte er uit:
Yep, er is niets van te lezen, behalve dan de vrolijke banner in het centrum. Deloitte past het fraaie principe van liquid design toe, waardoor de homepage de volle breedte van mijn toch niet onaanzienlijke scherm pakt. Zodat ik alsnog naar een postzegel moet kijken om nog een redelijk plaatje te kunnen maken van die homepage.
Maar er is een link Carrière aanwezig in de global navigation! En daar gaat het toch allemaal om. En gelukkig is het dan ook meteen afgelopen met dat liquid gedoe:
Jawel, onderaan staat een fijne disclaimer. We zijn tenslotte op een accountantssite… En natuurlijk is die Disclaimer in het Engels, terwijl de rest van de site natuurlijk in het Nederlands is. Hoera…
Oh ja, en dit is het ook wel meteen zo’n beetje; want het gaat hier zuiver om vacatures zoeken. De rest van de informatie is verspreid over de rest van de site, dus ga als geïnteresseerde maar lekker zoeken. Nou, dat ga ik dus niet doen; Deloitte verdient een vette onvoldoende!
Solliciteren
Uit armoe ga ik dan maar meteen op zoek naar een baan. Waarbij de volgende situatie mij de slappe lach bezorgt:
Ingewikkeld hoor, een tabel met een Nederlandse versie van landsnamen… Wat een gepruts.
Maar als ik dan op die Enter (?) knop klik krijg ik dit te zien:
Een echte wervingssite! Verborgen achter een magere pagina… Dat is stom!. Maar nou heb ik ineens wel allerlei informatie beschikbaar. Dus ga ik toch maar eens kijken wat ik daar allemaal kan vinden.
Informatie
Veel informatie opgedeeld in een aantal rubrieken in de linker navigatie: Ervaren kandidaten, Zoek vacature, Cliënten & Diensten, Sfeer & Cultuur, Kennis & Kunde, Vestigingen, Werken & Groeien, Wereldwijde mogelijkheden, FAQs
Maar wat ik ook doe, het is tekst, tekst, tekst wat de klok slaat. En alweer doet Deloitte haar uiterste best informatie zo goed mogelijk te verbergen. Wat te denken van de volgende toch naar een testimonial van een medewerkers:
Klik 2: Medewerkersprofielen
Klik 3: Zoeken
Klik 4: Selecteren profiel
Jawel! Na vier keer klikken krijg ik dit te zien. Een miezerig stukje tekst van Karin. Daar heb ik me een RSI voor geklikt. Wat een armoe!
Ik ben het zat en ga meteen aan de sollicitatie.
Solliciteren
Deloitte meldt direct dat er 85 vacatures zijn, en ik kan zoeken op provincie, trefwoord, Deloitte disciplines en vakgebied. Aangezien ik niet kan kiezen uit al dat lekkers zoek ik maar zonder criteria. Mijn oog valt op de functie Consultant Actuarial & Employee Benefits. Dat klinkt indrukwekkend! Hoewel dat natuurlijk nooit op een normaal formaat business card past.
Een goede zaak; want ik kan zowel via e-mail als via een webform reageren. Keurig. En die e-mail is van een persoon. Nog beter! Waarvan ook nog eens het adres en het mobiele nummer wordt getoond in de vacature. Helemaal top!
Ik kies natuurlijk voor het webform. En jawel, daar was ik al bang voor. Ik moet me registreren. En zachtjes glanst Taleo al door de site heen.
En die registratie ziet er zo uit:
Allemaal goed en aardig, maar wat bedoelt Deloitte nou eigenlijk met de tekst: Met deze informatie kunnen we u bijwerkingen van uw kandidaatrecord toesturen?
Gaat Deloitte soms mijn gegevens aanpassen?
Buitengewoon merkwaardige en verwarrende ‘informatie’…
Aangezien ik niet bang ben heb ik me dapper geregistreerd.
En dan kom ik in het heilige der heiligen van Taleo terecht. Wat overigens begint met deze stimulerende mededelingen:
Pagina 1 van 4… wat een ellende. En om onverklaarbare redenen staat er weer eens een gigantische code achter de functie. Waar ik als sollicitant helemaal niets aan heb. Overigens is die JvdM de afkorting van de betreffende Deloitte recruiter.
En dan nog even twee elkaar vaag tegensprekende boodschappen. En welke boodschap is nou de juiste?
Ook leuk; Deloitte vraagt mij hoe ik op deze vacature terecht ben gekomen. Maar de mogelijkheid om aan te geven dat ik direct naar de Deloitte site ben gegaan zit er niet bij…
En wat is hiervan de relevantie?:
De e-mail
En de e-mail maakt mij heel vrolijk en tegelijkertijd droevig:
Daar zitten dus pareltjes tussen. Met links naar het profiel, een privacy statement en een link indien je jouw profiel wilt verwijderen! Nog nooit tegen gekomen en buitengewoon gebruiksvriendelijk.
En tegelijkertijd ritselt het van de fouten. En wat ik vooral jammer vind is het ontbreken van het e-mail adres van die recruiter die op de site, en in de irrelevante vacaturecode wel wordt vermeld.
In plaats daarvan is er een e-mail met extensie: invalidemail.com. Welke braindead heeft dit in godsnaam verzonnen? Gruwelijk!
Conclusie
Wat een merkwaardige ervaring. Deloitte heeft een unieke mix van stompzinnige onderdelen en best practices. Dit heb ik nog nooit gezien. Dat laat onverlet dat het overall beeld ronduit slecht is. Er klopt eenvoudigweg te weinig aan de site en het sollicitatieproces.
En dat is knap stom voor een favoriete werkgever!
Roos
says:Hallo Marc, ik herken veel van jouw kritsiche punten en ik kan je geruststellen dat dit een van de prioriteiten op onze recruitmentagenda is…! Overigens is vanaf vandaag onze nieuwe arbeidsmarktcampagne en microsite gelanceerd: http://www.werkenbijdeloitte.nl
Benieuwd naar wederom jouw mening.