In driekwartier worden twee cases gepresenteerd ‘die ieder een benchmark zijn voor werkgevers die succesvol willen werven via internet’.
Case 1
De luchtmacht heeft een goede aan Gilbert Stout, zelf beroepsmilitair met een studie communicatie achter de gespierde rug, als het gaat om arbeidscommunicatie. Hij vertelt vol enthousiasme over Base-X. Base-wat? Base-x, de recruitmentsite (of virtuele wereld, zo je wilt) van de Luchtmacht.
De Luchtmacht zet veel middelen in om haar doelgroep te informeren en enthousiasmeren voor een baan bij de Luchtmacht. Naast traditionele media zet de Luchtmacht dus ook “nieuwe” middelen in. Dit in samenwerking met reclamebureau ARA. Omdat uit onderzoek bleek dat mensen wel degelijk geïteresseerd waren in een baan bij de Luchtmacht, maar niet precies wisten wat zo’n baan dan inhield. is de Luchtmacht vorig jaar een nieuwe campagne gestart waarin het thema “beleving” centraal staat. Dus: hoe voelt het om F-16 vlieger of bewaker te zijn? Of monteur? Of logistiek medewerker. Goed, ga zo maar door.
Die gevoelens moeten op militair vliegveld Base-X opgeroepen worden middels games, het ‘bezoeken’ van cockpits en het repareren van vliegtuigmotoren. Ik, als rasechte kunstacademicus, zou tegen alles wat met defensie te maken heeft moeten zijn. Maar eerlijk is eerlijk: ik ga vanavond Base-x-en!
Case 2
Ronald van Driel volgt met zijn case, TenneT. Ronald stapte in 1999 met Recruitment Solutions in een overspannen arbeidsmarkt. Sindsdien richt hij bij opdrachtgevers recruitment van A tot Z in en zorgt ervoor dat de vacatures ook daadwerkelijk worden ingevuld.
Voor hij begint mogen alle aanwezigen even op staan, om vevolgens buurman en/of vrouw de hand te schudden. Dit om diegene te feliciteren dat ook hij of zij door de eerste fase van de kredietcrisis is gekomen.
Ronald vertelt ons niet zozeer hoe TenneT met zijn recruitmentsite www.werkenbijtennet.nl binnen een half jaar vanuit een bijna nulsituatie winnaar van de Digitaal Werven Award 2008 werd. Wel geeft hij een bloemlezing doorspekt met tips voor bedrijven. Voor de exacte tips, post ik binnenkort een link. Ze zullen ongetwijfeld ook via succesvolwerven.nl gevonden kunnen worden. Du moment echter nog niet…
1 Comment