Geert-Jan Waasdorp is oprichter en directeur van Intelligence Group. Na een geschiedenis als arbeidsmarktanalist bij Intermediair in de ‘vorige hoogtijdagen op de arbeidsmarkt, te weten tussen 1999 en 2002’.
Geert-Jan staat op dat podium vandaag met een dubbel gevoel. De wereld van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie zijn ontzettend veranderd in het laatste jaar. Zo staat Google op de 4e plaats waar de baanzoeker zijn oriëntatieproces begint. Op de vijfde plek staan sociale netwerken. Twee ‘fascinerende aardsverschuivingen’.
Aan de andere kant: de top zes van recruitmentsites wordt al een aantal jaar gedomineerd door dezelfde spelers.
Nieuwe waarden voor ‘Succesvol Werven via Internet’ dit jaar zijn:
– Vindbaarheid
Geert-Jan zelf zoekt op Zuula.com op hoe bijvoorbeeld Achmea het doet.
Je kan ook in de Google search balk tikken:
site: URL “vacatures”
-Candidate Experience
Je kunt een werkgever wel kennen, maar weet je ook wat je bij dat bedrijf kunt doen? Werkenmetgedetineerden.nl is een voorbeeld van hoe het één en ander wél moet.
En ga op zoek naar die doelgroep, verdiep je in die doelgroep en zie niet elke nieuwe ontwikkeling als de heilige graal. Elk vakgebied en elke functie vereist een andere combinatie van fantastische vindbaarheid, toffe games en het ‘praatje van de CEO’.
Topsites:
daspaswerken.nl
frank-ly.nl
Jammer de bammer:
corusjobs.nl
Twitter met Gert-Jan: WaasdorpiGI
Micha Italiaander
says:Geert-Jan,
We hebben je advies ter harte genomen. Kees-Jan was al met een gelijke boodschap laatst teruggekomen van jullie lunchlezing. Daarnaast bekijken we hoe de site meer in overeenstemming brengen met de huidige situatie.
Henk
says:Ah, volkomen duidelijk.
Veel geïnvesteerd in recruitment (ik vroeg me al af waarom de site jammerdebammer zou zijn, ziet er goed en functioneel uit inderdaad), maar bij de achterdeur net zo hard mensen ‘decruiten’.
Geert-Jan Waasdorp
says:@Henk
Ik heb http://www.corusjobs.nl aangehaald als voorbeeld in de volgende context: Mooie, informatieve en doelgroepgerichte site. Corus een bedrijf dat al jaren vooruitstrevend is in het consistent bouwen aan haar employer brand. Nu moeten er 800 personen uit en daarover is niets terug te vinden op de recruitmentsite. Juist nu is de eigen site de plek om met arbeidspotentieel te communiceren, ook als je ze niet nodig hebt. Zet daarover iets op de eigen site. ” we hebben nu even weinig vacatures, maar meld je aan voor onze nieuwsbrief en we houden je op de hoogte” .
Het feit dat Corus, maar ook al die andere werkgevers die aan het reorganiseren zijn, op hun recruitmentsite geen extra informatie geven….dat is jammerdebammer. De site zelf is prima!
Floor Drees
says:Wel, Henk, ‘jammer de bammer’ is niet positief. En dit is een liveblog vanaf ‘Succesvol Werven via Internet’ gistermiddag. Waar er meer van zijn gepost gister. Misschien geeft het geheel een duidelijker beeld?
Henk
says:Ik heb eerlijk gezegd iets meer informatie/toelichting nodig om bovenstaand artikel goed te begrijpen. Wat bedoel je met de genoemde sites, “jammerdebammer”, etc. Ik kan niet in je gedachten kijken…
Floor Drees
says:@Jack
Waarvoor dank!
Jack
says:@Bas
klopt: dit moet https://www.daspaswerk.nl/ zijn….
Bas van de Haterd
says:Link naar daspaswerken lijkt niet te werken, niet goed verstaan Floor?